Vil du gerne tage din virksomhed skridtet videre, og er det på tide at afsøge nye områder, der kan hjælpe med at skabe vækst i din virksomhed? Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at se, hvilke overvejelser du skal gøre dig i forbindelse med ændringer i din virksomhed. Så uanset om du har din egen fysiske forretning, har en webshop eller din egen blog, er det værd at læse med her, for at blive klogere på hvilke muligheder, der kan hjælpe dig med at nå til næste milepunkt. Der er faktisk flere løsninger du kan overveje:
Du kan enten finde en investor, der vil investere penge i dit projekt og måske endda hjælpe dig og din forretning i en ny retning. Der findes både ventureselskaber, som har faste investeringsplaner, men man kan også benytte privatinvestorer, som derimod typisk kan opsætte alle de subjektive kriterier de ønsker, når man indgår en investeringsaftale. Investorer behøver ikke nødvendigvis kun at give økonomisk hjælp, men kan også fungere som sparringspartner, hvis der er nogle områder du ikke selv er helt skarp på. Derfor er det også vigtigt at overveje hvilke investorer man vil kunne få et godt samarbejde op at køre med. Vi bruger rigtig mange af vores vågne timer på vores arbejde, så det er vel nærmest lige så vigtigt at finde den rette business partner, som det er at finde den rette livspartner 😉
Du kan også overveje, om det du og din virksomhed allermest har brug for er nye øjne og frisk energi, der kan bidrage til din virksomheds vækst. Derfor kan man vælge den løsning, hvor man sælger procenter af virksomheden ud, og finder en ideel medejer eller partner til at købe sig ind i virksomheden. På den måde får du mulighed for at etablere kapital, samtidig med du får en ny partner, der eksempelvis har sans for en hel anden del af virksomheden end du selv har. Win Win-situation kan man sige I tilfælde af man overvejer at sælge procenter af sin virksomhed til en potentiel medejer, skal man sørge for at have alt det juridiske på plads. Udover købsaftalen er det også væsentligt at overveje en ejeraftale, hvor I får beskrevet jeres fremtidige samarbejde og afstemmer jeres forventninger til hinanden.
En tredje mulighed er at lave et virksomhedslån. Det kan være med til at give dig mulighed for at købe nyt udstyr, der kan hjælpe dig i dit daglige arbejde. Det kan også være med til at give dig mulighed for at øge en eventuel lagerbeholdning, hvis der er stor efterspørgsel på en række af dine produkter. Et erhvervslån kan altså være en potentiel kickstarter, til at du kan udvide din forretning på den lange bane.
Det er selvfølgelig også vigtigt at have in mente, at der er fordele og ulemper ved alle tre muligheder. Derfor er det vigtigt at sætte sig rigtig godt ind i hvilke muligheder, der passer allerbedst til dig og din virksomhed. Hvis du ikke ønsker en medejer eller investor, der skal have noget at sige i forhold til driften af din virksomhed, er det muligvis mere passende at overveje et erhvervslån, der kan give luft i virksomheden. Hvis du omvendt føler du er nået et punkt, hvor du ikke rigtig kan drive din virksomhed til næste niveau, er den mest ideelle løsning for dig muligvis at overveje et partnerskab eller at opsøge en investor.
Der er mange ting at huske på og overveje, men det vigtigste er, at du er klar over hvad dine muligheder er, inden du tager en beslutning.
Pøj pøj og high fives fra Team ChriChri!