Diverse

Bækkenbundstræning – sjovt, sundt og nemt!

Foto: Shutterstock
info

Iben Helena Mortensen

Redaktør hos Eroti.dk – Et sted, hvor du kan finde guides til romantik, erotik og sexlegetøj

Indeholder reklamelinks

Langt de fleste er klar over, at fysisk aktivitet er en god måde at holde kroppens muskulatur stærk og sund på. Træningsplaner og en higen efter tonede lår og stramme baller kan for mange kvinder synes vigtigt, og prioriteres ofte højt, når det kommer til vedligeholdelse af krop og muskulatur. Men vidste du, at dine bækkenbundsmuskler faktisk behøver lige så meget vedligeholdelse og kærlighed, som resten af din kropsmuskulatur? Langt de fleste har hørt om både bækkenbundsmuskler og -træning før – men hvordan er det lige, man gør det? Og hvorfor er bækkenbundstræning egentlig så vigtigt for kvinder?

Bækkenbundsmusklerne er den muskelgruppe, der omgiver underlivet hos kvinder og f.eks. gør, at man kan holde på vandet og lignende. At have en stærk bækkenbundsmuskulatur er gavnligt for mange sundhedsmæssige ting – herunder positive forhold for sexlivet. Holder man ikke sin bækkebund stærk, kan det resultere i gener som:

  • Ufrivillig vandladning
  • Smerter i den nederste del af ryggen
  • Nedsat nydelse under seksuel aktivitet

Særligt for kvinder som har belastet deres bækkenbundsmuskler meget – f.eks. kvinder der har født eller haft hårdt fysisk arbejde – er det gavnligt at træne bækkenbundsmusklerne. Bækkenbundstræning anbefales dog til kvinder i alle aldre, da de positive effekter er slående. Bækkenbundstræning kan både udføres med og uden bækkenbundskugler, og kan gøre underværker for dig og din krop. Vil du også forstærke den seksuelle nydelse og komme i gang med træningen? Er du også nysgerrig på, hvad bækkenbundskugler egentlig er? Så læs med her.

De famøse knibeøvelser

Du har måske hørt om knibeøvelser før – men ved du også, hvordan du udfører dem? Knibeøvelser er, hvor du kniber bækkenbundsmusklerne sammen og slipper dem igen i en regelmæssig rytme. Knibeøvelser er nemme at lave, og du kan lave dem overalt; hjemme i sofaen, i bilen på vej til arbejde, i supermarkedet… you name it. Der er faktisk ingen undskyldning for ikke at gøre det!

Du kan både udføre knibeøvelser uden hjælpemidler eller ved hjælp af de effektive bækkenbundskugler, som gør træningen langt mere målrettet. Bækkenbundskugler fungerer som en vægt – dog en ganske let en af slagsen – der øger modstanden, når du laver knibeøvelser. Hvis du aldrig har brugt bækkenbundskugler før, så begynd altid med de kugler, der er lettest i vægt for ikke at overbelaste din muskulatur. Du kan senere hen øge vægten, når din bækkenbund er blevet stærkere. Dette fine sæt Je Joue Ami er perfekt til begynderen, og du kan øge sværhedsgraden præcis, når det passer dig!

Du har nu styr på, hvad knibeøvelser er, hvorfor de er gavnlige, og hvad de bedste bækkenbundskugle-investering er, hvis du er ny inden for bækkenbundstræning. Men hvad er så de bedste bækkenbundsøvelser

Den mest almindelige øvelse – og den der kan udføres langt de fleste steder – er den velkendte, simple knibe-øvelse. Den kan udføres både stående, siddende og liggende.

  • Knib sammen i din bækkenbund i cirka 5-7 sekunder. Du behøver ikke knibe voldsomt sammen, men blot til du kan mærke en spændthed i underlivet.
  • Slap af i musklerne i 5-7 sekunder, og knib herefter sammen i 5-7 sekunder igen. Hold altid pause mellem dine knib svarende til længden af dine knib, så du ikke overbelaster musklerne.
  • Gentag dette 8-12 gange. Hold herefter cirka et helt minuts pause, og gentag derefter sættet á 8-12 knib. Det mest optimale er at lave 3 knibe-sæt á 8-12 knib.
  • Dette kan både gøres dagligt, men man kan også holde det til 3-5 gange i ugen for gode resultater.

Du kan også lave squats, ben-split og mange andre nemme øvelser, der kan gavne din bækkenbundstræning. Indfør dine bækkenbundskugler og suppler træningen med disse – vi lover dig, det har en fantastisk effekt! Er du nysgerrig på, hvordan du inddrager dine bækkenbundskugler i træningen? Vil du gerne vide mere om de andre effektive øvelser, der findes? Så kan du læse meget mere om træning med bækkenbundskugler ved at trykke lige her. Der er mange måder at udføre sin bækkenbundstræning på, og det er både sundt og ikke mindst nemt i en ellers travl hverdag. Er du klar til at mærke resultaterne? Så er der ikke andet for end at ønske rigtig god træning!

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *