Diverse

Kend dit barns søvn

Foto: Shutterstock
info

Katrine Rønn Arnhem er uddannet søvncoach og babymassage underviser.

Har skrevet PDF-filen ”Barnets første år med søvn – Det du ikke orker at google dig til”, som er solgt i over 400 eksemplarer.

Katrine vejleder i søvn og underviser forældre i babymassage i og uden for København. Fra 1. juni tilbyder hun også Zoneterapi og kranio sakral terapi til babyer.

Du kan følge Katrine på hendes instagramprofil @babyterapeuten eller www.babyterapeuten.dk

Katrine Rønn Arnhem er uddannet søvncoach og babymassage underviser, og vil hver måned være at finde på ChriChri, hvor hun rådgiver dig om din baby, børn og søvn.


At blive forældre er for mange en stor omvæltning og man må skabe rutiner, som man ellers ikke har været vant til, for en baby har brug for søvn, struktur og rutiner. Der går ofte længe før en baby sover 5 timer i streg, da de har brug for at få fyldt deres maver, og i starten skal baby gerne spise hver 3. time. Men søvn er stadig super vigtigt, da det er her babys indtryk for dagen bearbejdes og dermed her de psykisk udvikler sig.

Tit og ofte, når vi taler med vores forældre, hører vi sætningen “Så lagde vi dig der, og så sov du”, men bare rolig – Det kan de slet ikke huske noget om, og det kommer I heller ikke til om 20 år. Noget vi dog hurtigt kan blive enige om, er, at tiderne har ændret sig og børn er i højere grad sat i fokus – deres velbefindende trumfer gerne forældrenes. Somme tider, ser vi os selv stræbe efter et overskud, som fortæller vores omverden, at det her, det har jeg styr på. Hvor sandheden er, at vi knap kan finde ud af at danne en struktur og nogle simple rutiner, som kan give mere ro og fred.

De mange ting og gøremål, vi som forældre skal nå, stresser ikke kun os, men også vores børn. Nye undersøgelser viser at flere og flere børn i Danmark, har svært ved indsovning og det at kunne sove igennem en hel nat. At sove er en vigtighed for kroppen og hjernens velbefindende.

Sunde sovevaner

I de fleste børns liv kommer der udfordringer med søvn, og det er her, at vi som forældre skal være gode til at skabe nogle trygge rammer for søvnen. Der kan komme perioder med mareridt, sengevæderi, nye stimuli såsom start i vuggestue, dagpleje, børnehave, skole, afhængighed af devices (telefon, tablet eller computer) med mere, som kan påvirke søvnen negativt.  Hvis dit barn har et behov for at blive vugget i søvn hver gang han/hun skal sove, så er det det, der skal til. En dag vil barnet se på dig, og med øjnene sige “hvad laver du? – så stå dog stille”. Det hele tager tid, og det hele skal nok komme med tid. Det er sjældent set, at en teenager skal vugges i søvn.

Hvordan skaber vi gode rammer for søvnen?

Det lille barn, som er startet i vuggestue, dagpleje eller andet, får pludseligt mange flere indtryk end før, hvor han/hun ellers var hjemme med sine forældre på barsel, og hvor der helt sikkert var en slags dagsrutine. Barnet skal ikke kun socialisere med nye voksne, men også andre børn, og det kan være meget at tage ind.

Lav en gennemgang af dagens forløb. Et råd til hvordan I kan snakke med jeres barn om dagens forløb kan starte ved aftensmaden. Start med at snakke om, hvad der er sket i dag: så lavede vi det, så lavede I det osv.- her er det vigtigt, at have spurgt ind til pædagoger/dagplejen om, hvad de har lavet i løbet af dagen. Når I senere putter, kan I tage snakken igen. Og selvom jeres lille ikke snakker endnu, er de fuldstændig med på, at det du/I snakker om, er det, som er sket for dem i dag. Har I et barn, som nyder massage, så kan det også bruges, da I så samtidig får rørt ved babys krop, som giver ekstra nærvær og styrker berøringssansen. Skulle jeres barn vågne, og være ked af det og urolig, er det vigtigt at du/I roligt forklarer “Jeg er her, Jeg har dig “. Læg barnet tilbage når der er ro på. Ofte vågner de slet ikke rigtigt, så derfor kan lidt kys og kram virke hurtigt.

Faste sovetider

Rammer er med til at gøre børn trygge, og dermed også med til at give nemmere putninger og mere sammenhængende søvn i længden. De faste sovetider hjælper til, at barnet får sovet de samlede antal timer, som det har behov for, og samtidig at vi som forældre får et overblik, hvis det skulle blive til mindre eller mere søvn.

Mange forældre synes, det er hyggeligt med en enkelt dag, hvor deres børn er længere oppe – eller i ferien, hvor det kunne være dejligt at sove lidt længere. Desværre kan det være uhensigtsmæssigt ved de helt små (under 3 år), da deres system ikke fungerer på denne måde. For børn under 3 år skal du sigte efter en nattesøvn på cirka 11 timer, hvilket vil sige, at vågner barnet klokken 05.30 er puttetid 18.30 og så videre.

Som forældre gør man sig selv en bjørnetjeneste ved ikke at holde de faste sovetider, da man i sidste ende skal ændre på det igen, når det bliver hverdag. Og det kan virkelig give lange og for forældrene frusterende aftenputninger. Et godt tip til forældre, som har børn i pasning i hverdagen, er, at man indpasser sig de tider, som barnet har i vuggestuen og dagplejen – også i weekenden. Der er ikke meget plads til spontanitet, men se det fra den positive side, man har mere tid til sig selv om aftenen.

Til alt dette, skal selvfølgelig siges, at alle familiers behov er forskellige.

 

 

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *