ISH: Om at ville lave et godt supplement til alkoholiske drikke

Hvis du ikke kender ISH endnu, så har du et godt bekendtskab til gode. ISH producerer nemlig lækre alkoholfrie cocktails, vine og spiritus, som kan nydes af dig, der gerne vil undgå alkohol, men stadig godt kan lide smagen og stemningen omkring at nyde en god cocktail eller glas vin. Vi har taget en snak med ISH om hvordan de kom igang, hvad håbet med ISH er og hvordan det har været at udfordre de alkoholglade danskere til at nyde drikkevarer uden procenter i.

Hvem er ISH?

ISH er en dansk producent af prisvindende alkoholfri cocktails, vin og spiritus. Vi har gjort det til vores mission at udvikle tilfredsstillende alkoholfrie alternativer med det formål, at det skal være nemt at være mindful drinker – altså at kunne vælge alkoholen til og fra, uden at gå på kompromis med hverken smag eller det sociale. I vores verden handler det nemlig ikke om antallet af procenter i glasset, men om oplevelsen, og om at skåle sammen – alle sammen.

Hvorfor og hvordan startede ISH?

Ideen til ISH kom i efteråret 2017, da stifter Morten Sørensen valgte at tage en 100-day challenge uden alkohol. På den ene side ønskede Morten at udfordre den sociale norm om, at der altid skal være alkohol på bordet, når der skal hygges. På den anden side kunne han godt tænke sig at udfordre sig selv, og se om han kunne hygge sig lige så meget uden procenterne. Det viste sig, at det ikke var svært at springe alkoholen over – faktisk var det befriende at prøve. Det svære var at finde gode alternativer, der gav den tilfredsstillende følelse af en lækker drink – bare uden alkoholen.

Hvad har været ISHs største succes?

For nogle måneder siden blev vi kontaktet af en Head Bartender fra en 3-stjernet Michelin restaurant i New York. Han ønskede at udvide sit alkoholfrie menukort og introducere det, når de åbnede deres døre igen efter Covid-19. Vi sendte gladeligt prøver over og tog en virtuel smagning over Zoom. Bartenderen besluttede sig hurtigt for at inkludere ISH på kortet, hvorefter vi leverede den første ordre. Restauranten hedder Eleven Madison Park og blev i 2017 kåret til verdens bedste. En absolut spydspids i deres felt og en af de mest kendte restauranter i verden. Det er blevet løftestang for vores USA eventyr, hvor vi nu har et dedikeret team og i fuld gang med at udrulle ISH brandet.

Hvad har været mest udfordrende?

Vi er enormt priviligeret i at have oplevet vækst i en tid med Corona og det er vi meget taknemmelige over. Udfordringen er dog at opbygge relationer til importører og distributører via Zoom. Det er bare noget andet og det kribler i os for at komme ud og besøge vores fantastiske partnere i de mange markeder, vi er til stede. Når man bygger en ny kategori, som vi gør, er der mange udfordringer, man mærker pioneer-ånden hver eneste dag og det er på den ene side fedt og spændende, men til tider også lidt hårdt.

Hvad har været den vigtigste lektie omkring at starte ISH?

Når man hopper på et fly eller et tog og bevæger sig ud på en rejse – et eventyr – forventer man at blive beriget, få nye oplevelser og erfaringer. Det er det samme, når man starter en virksomhed, man ved ikke, hvad der venter en af oplevelser, men har en forventning om at det bliver spændende. Den vigtigste lektie vi har lært er at finde balancen i at skubbe os selv og samtidig være bevidst om vores begrænsninger. Man kan navigere sig igennem junglen med sund fornuft og en GPS, men det kan være, man skal have hjælp til at vide, hvilke bær man skal spise og hvilke man skal holde sig fra for at komme helskindet igennem. I forretning er det ligeledes klogt at få hjælp til de områder, man ikke selv excellerer, fremfor at tro man kan det hele selv.

Hvad er næste step for ISH?

På mindre end 3 år har vi formået at skabe et af verdens bredeste og mest prisvindende produktsortimenter i vores kategori. Vi har etableret eksport til 15 lande og samlet et dedikeret team af mindful pionerer. Næste step for os er at gå dybt i de markeder, vi er til stede. Manifestere ISH brandet yderligere og have det sjovt med at skabe interessante samarbejder med brands og personer rundt om i verden.

3 gode råd til andre der gerne vil starte en virksomhed op?

1. Purpose. Vær knivskarp på hvad dit formål er og hvad din virksomheds eksistensgrundlag er. Verden mangler ikke virksomheder, den mangler purpose. Spørg dig selv hvad du kan bidrage med for at skabe værdi for andre end dig selv.

2. Det er ok at lave fejl. Du ved ikke, hvad du ikke ved og derfor vil du lave fejl. Hav tålmodighed, tillad dig selv at lære og vær ærlig overfor dig selv, når du skal identificere dine egne begrænsinger.

3. Leg! At starte en virksomhed er en leg. Alt er muligt og der er ikke nødvendigvis en lineær rute. Find dine egne veje og finder du en, der ender blindt, så smil, gå et par skridt tilbage og tag en anden vej.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

First Impression

Ingredienser2 dele hindbær gin 4 dele frugtig rosé 8 dele hyldeblomst tonic   GARNISH Hindbær I denne weekend løber Copenhagen Rosé Festival af stablen. Har