Sådan kommer du i gang med at meditere

Denne artikel er oprindeligt bragt i ChriChri Magasinet ‘The Self-care Issue’. Du kan blive abonnent her.

Meditation. Det kan styrke dit helbred, lade dig slippe for stress og give dig mere glæde i hverdagen. Det er endda videnskabeligt bevist. Men hvordan kommer man i gang med at meditere? Det guider Noell Wakeroots fra Noell Crystals dig til.

Noell Wakeroots er uddannet mediationsvejleder og mentor ved Deepak Chopra, der er læge, forsker & en af vor tids største pioner, når det gælder udbredelsen af meditation & videnskabelig belæg for sammenhængen mellem krop & sind – og meditationens virke herimellem. Selv underviser Noell Wakeroots i den ældgamle meditationsform Primordial Sound Meditation, hvor der mediteres på et unikt, personligt mantra. Følg Noell på instagram @noell_crystals.

 

Hvad får man ud af at meditere?
Fordelene ved at meditere er mange. Udover øget livsglæde & velvære, oplever de som mediterer en større mening med livet og større kreativitet. Dét kan jeg skrive under på. Jeg udretter mere på én dag nu end for 2 år siden – og alligevel er mit overskud større. Efter meditation blev en naturlig del af min hverdag, så har jeg oplevet at være mere overbæren. Både med mig selv men også med mine børn og kæreste. Der er kommet en anden tillid ind i mit liv og en anden ro. Selvom jeg altid har tyve bolde i luften samtidigt, så er der en grundlæggende ro på. Som faktisk gør, at jeg er bedre til at jonglere boldene og have overblik.

 

Faktisk er meditation videnskabelig bevist at kunne lindre og hjælpe mod stress, angst, depression, kroniske smerter, forbedre immunforsvaret samt booste humøret og livsgejsten. Lige nu forskes der i, at daglig meditation påvirker aldring af ikke kun sind men også at kroppen, og derfor også er en naturlig tilgang til anti aging.


Hvad sker der med ens krop og sind, når man mediterer?

Rent fysiologisk giver meditation roligere hjerterytme, stresshormonet cortisol falder. Det samme gør kolesteroltal og risikoen for hjertekarsygdomme. Der startes processer som forbedrer dine hjernebaner, hvilket betyder din hjerne fungerer bedre og hurtigere. Samtidig kommer der ro på nervesystemet; ikke kun under meditationen, men resten af dagen, hvilket gør, at man responderer bedre i hektiske eller uforudsete situationer og under arbejdspres.


Hvordan gavner det ens nervesystem?

Vores nervesystem har stor gavn af meditation. Nervesystemet fungerer som en slags bindeled mellem krop, sind og psyke. Nervesystemet består af det somatiske (bevidste) & autonome (ubevidste). Det ubevidste nervesystem påvirker vores overlevelsesimpulser kendt som flygt eller kæmp respons, vejrtrækning og krop. Det er også den del af nervesystemet ,der konstant vil påvirke os, når det gælder udfordringer – om det er på arbejdet, studiet, med venner eller en kæreste. Det ubevidste nervesystem er udenfor vores kontrol; det er bare noget vi gør. Vi trækker vejret uden at tænke over det. Vi reagerer, når vi føler os truet, da det er en del af vores overlevelsesmekanisme. Det har reddet os fra mange farer igennem tiden.

Udfordringen er, at vi ikke har meget at skulle bekæmpe eller flygte fra mere. Men vores ubevidste nervesystem reagerer på samme måde overfor arbejdspres, bilkøer, diskussioner med venner eller en kæreste og i andre kriser, ligesom det gjorde dengang vi stod overfor et farligt rovdyr. Vores ubevidste nervesystem er derfor konstant aktiveret. Men vi er jo ikke i fare for død eller angreb. Men dét at vores nervesystem render rundt og konstant er på vagt, nedbryder kroppen og psyken over tid. Og dét fører til stress, angst, depression og sygdomme.

Det geniale ved meditation er, at vi via meditation, kan vi gå ind og reprogrammere vores ubevidste nervesystem. Vi kan sige mange gange til os selv “jeg tager det med ro, når min chef presser mig, eller jeg er uenig med min kæreste”. Men dét gør vi bare ikke, for vores ubevidste nervesystem er programmeret til noget andet. Så dét at ændre denne programmering, kan ikke gøres ved at tænke på, at vi vil omprogrammere det, læse om det eller på anden “almindelig” måde gribe det an. Det er i den tilstand man befinder sig i under meditation, at vi når ind til det ubevidste nervesystem.

Som Albert Einstein sagde; “No problem can ever be solved from the same level of consciousness that created it”, og det er netop vores bevidsthed vi går ind og arbejder med, renser og udvider, når vi mediterer. Og den ro, du oplever under meditation og som dit nervesystem oplever, den vil du med tiden opleve spreder sig ud over resten af dagen. Så lige meget hvad der byder sig af hektiske udfordringer, så tager du dig selv i at håndtere dem meget mere roligt og hensigtsmæssigt.

Hvordan kommer man i gang med at meditere?
Der findes mange former for meditation. Guidede meditationer, meditationer med musik, meditation med mantra og meditation i stilhed, som er det, jeg gør. Du kan med fordel downloade en gratis app, her kan jeg anbefale Insight Timer. Der er både danske og engelske meditationer. Og ellers kan du benytte deres ur, hvis du vil meditere i stilhed eller med et mantra, og så selv vælge hvilken klokke lyd der skal lyde, når der er gået den ønskede tid, du valgte at meditere. Jeg vil klart anbefale at teste lidt forskellig meditationsformer ud, før du afskriver meditation. At sige ‘meditation’ er lidt ligesom at sige ‘sport’. Det dækker over mange muligheder og det er jo ikke alle, som elsker fodbold, men måske de elsker løb.

Hvad skal man bruge for at meditere?
I princippet intet. Du kan meditere alle steder og når som helst. Det eneste det kræver, er dig. Men der er fordele ved at skabe et fast sted i hjemmet, hvor du meditere. Måske med et hyggeligt lys eller en notesbog ved siden af, hvis du får gode indsigter, du vil skrive ned med det samme efter din meditation. Måske nogle symboler, krystaller eller røgelse som betyder noget for dig.

Du kan ikke ligge ned og meditere. Jo, hvis det er søvn meditationer, du bruger til at sove. Men hvis du vil ind og arbejde med din underbevidsthed, så dur det ikke at lægge ned. For vi har jo, siden vi var babyer, programmeret vores krop til at tro, at når den ligger ned, så skal den sove. Så der er meget stor chance for, at du i stedet bare falder i søvn. Sid gerne på gulvet på et tæppe eller en pude. Har du udfordringer med ryg eller ben, så sid i en stol med begge fødder plantet solidt i gulvet.

Hvor lang tid skal man meditere – og hvor ofte?
Som min meditationslærer Deepak Chopra sagde til mig, så kan du læse om meditation og snakke om meditation – men det er først, når du rent faktisk dedikerer dig selv til en daglig meditationspraksis, at du vil opleve udbyttet og fordelene ved at meditere. De første par uger, hvor du mediterer, kan det opleves som enormt udfordrende. Tanker vælter rundt inde i hovedet og du oplever nok rastløshed og tanker om, hvornår tiden er gået. Det er normalt. Det er nemlig stress og vores hektiske livsstil, som går ind og driller. Det skal forløses, og det bliver det lige så stille hen over nogle uger, hvis du mediterer dagligt.

Men husk; du er ikke dine tanker. Du er vidnet til dine tanker. Du oplever nogle tanker – men de ER ikke dig. Du kan selv vælge, hvilke tanker du oplever. Og du kan faktisk slukke for dem. Det er hér et mantra er genialt. For så sidder du bare og tænker på mantraet i stedet for. Man betyder ‘mind’ og tra betyder ‘transport’ – så med et mantra kan du transportere dit sind andre steder hen. Eller væk fra tanker.

Jeg vil anbefale, at du den første uge sætter 10 minutter af til at meditere. Gerne om morgenen, men eller så bare inden klokken syv om aftenen. Hvis det bliver for sent på aftenen, er din krop og dit sind for træt. Ugen efter så øg tiden til 20 minutter dagligt. Ellers så prøv forskellige guidede meditationer i en app og så kan det være, du finder en, som du er vild med og bruger i nogle uger, som varer 16 minutter. Der er ingen regler for, hvad der er bedst. Men jeg vil mene, du i hvert fald skal meditere mere end 10 minutter om dagen – meget gerne 20 minutter, hvis du vil opleve fordelene.

Hvordan mediterer man helt lavpraktisk?

Det kommer an på hvilken meditationsform, du kaster sig over. Men man mediterer ved at sidde ned, lukke øjnene i og fokusere på sin vejrtrækning. Hvis man lytter til en guidet meditation, så fokuserer man på dét stemmen her fortæller, man skal gøre. Hvis man vil prøve en stilhedsmeditation, så fokuser på din vejrtrækning. Fokuser på, at dine vejrtrækninger ind er ligeså lange, som når du slipper vejret og puster ud. På den måde er der balance i den energi, du giver slip på, og den nye energi du trækker ind. Man kalder det for ‘Prana’ på Sanskrit – livsenergi, når du trækker vejret ind. Meditation handler ikke om, at man ikke tænker på noget. Meditation handler om at træne sindet til at vælge sine egne tanker. Pludselig vil du opleve dit sind er vandret over i nogle tanker. Når det går op for dig, så giver du slip i de tanker og fører dit sind over på bevidstheden om din vejrtrækning.

 

Ved at fokusere på din vejrtrækning, så vil du befinde dig i det reneste øjeblik, vi mennesker har – nuet. Fortiden er en illusion, da den er blevet infiltreret af vores fortolkninger, og fremtiden er kun spekulationer, som sjældent bliver til noget. Som Buddha sagde; “The past is already gone, the future is not yet here. There’s only one moment for you to live, and that is in the present moment’. Vi lever i en verden hvor vi får mere information og nyheder på én dag, end vores forfædre fik i et helt liv. Men vores sind har ikke udviklet sig siden dengang. Vi er slet ikke designet til, at skulle have så travlt og udsættes for så meget stimuli hele tiden. Derfor er det vigtigt at træne sit sind til at leve i nuet. Og det hjælper meditation med. Pludselig vil du opleve, at du også, når du ikke mediterer, formår, at være til stede i nuet med dem du elsker på en helt ny og markant mere givende måde.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide