Diverse

Nøglen til søvn hos baby

Foto: Shutterstock
info

Katrine Rønn Arnhem er uddannet søvncoach og babymassage underviser.

Har skrevet PDF-filen ”Barnets første år med søvn – Det du ikke orker at google dig til”, som er solgt i over 400 eksemplarer.

Katrine vejleder i søvn og underviser forældre i babymassage i og uden for København. Fra 1. juni tilbyder hun også Zoneterapi og kranio sakral terapi til babyer.

Du kan følge Katrine på hendes instagramprofil @babyterapeuten eller www.babyterapeuten.dk

Hvem har nøglen til søvn? Hmm, der findes som udgangspunkt ikke en guide, som man kan putte sin baby ned i. Men der findes måder og metoder, hvorpå man kan forbedre søvnen hos mange. Jeg tror på trygge overgange, hvor baby kan være i det med sine følelser.
Jeg tror på, at man med de rigtige “redskaber” kan skabe ro og tryghed og styrke de almene kemiske processorer, som sker i baby.
Lyt til dine og din babys behov. Hvis baby vil ammes i søvn, falder bedst i søvn med flasken, skal vugges, sover godt i slyngevugge eller skal hoppes i søvn på en pilatesbold, så er det det, som der skal til. Alt går over med tid, og en dag vil baby, når den er klar, se på dig/jer og udtrykke – du kan godt stoppe med det der nu.

 

Vi har alle en cirkadisk rytme, som er et slags biologisk ur, som styrer de grundlæggende og basale behov/funktioner i løbet af et døgn. Et barn under 4 mdr har ikke som sådan denne rytme endnu (derfor kan man heller ikke forvente, at barnet spiser, sover eller andet hver 3.t – som nogle mener, der skal stræbes efter), men vi kan så småt begynde at påvirke den omkring 3 mdrs alderen.

Ved at lave en fast godnattid i så tidlig en alder, er vi med til at påvirke søvnen naturligt og positivt, og dermed lave et tydeligt skæl mellem dag og nat.
En fast godnattid kan starte med en putterutine, som passer lige netop jeres familie.

Som udgangspunkt kan godnatrutinen bestå af nus, massage, beroligende musik, baby/børne meditationer, dæmpet lys og tandbørstning. Alt sammen noget som styrker udskillelsen af kærlighedshormoner, stimulerer nervus vagus og påvirker melatonin niveauet.

 

Nervus vagus og Melatonin har en betydning

I har sikkert hørt det før, men hvad er det egentlig?
Nervus vagus er den tiende kranianerve, og er en del af det parasympatiske nervesystem, som aktiveres under søvn og efter vi har spist. (Kaldes også “rest and digest”). Systemet er forbundet til mange organer og vores fordøjelse, og med ro på dette udkommer en roligere søvn.
Ved at stimulere nervus vagus og indføre det i vores putterutine skaber vi de bedste forudsætninger for en god og rolig søvn.
Disse simple tiltag kan bruges i putterutinen og stimulerer nervus vagus:

  • Nynne og synge: stimulerer, skaber ro, tryghed og genkendelse – nogle børn nynner nærmest med fra en helt lille alder.
  • Dybe vejrtrækninger: stimulerer og skaber samtidig en utrolig kontakt mellem baby og forældre.
    Hold din baby tæt, lav dybe vejrtrækninger og din baby vil hurtigt mærke dem og efterfølge.

 

Melatonin er et naturligt signalstof, som produceres i hjernen, når vi sover. Stoffet har en stor effekt på vores nattesøvn. Dannelsen påvirkes dagligt af sollys, blåt lys (lys fra skærme og telefoner) og stress.

Melatonin Niveauet kan påvirkes positivt ved trivsel. Trivsel i form af kontakt, berøring, positive oplevelser, nærvær, kærlighed og tryghed. Disse simple tiltag kan bruges i putterutinen og stimulerer melatonin:

  • Forløs spændinger
  • Berøring, massage, trykmassage

 

Putterutiner

Den lille baby – 0-6 mdr

Start med at dæmpe lyset i det rum, hvor du ønsker at udføre rutinen. Lad din baby ligge uden tøj på lidt tid, hvor du evt. gennem babymassage eller nusning lader din baby mærke sin krop. Gå fra hoved til tæer og hav altid en hånd på baby. Giv baby nattøj på, og gå derefter videre ind til sengen, hvor du giver baby en sidste tår, inden søvnen melder sig. Et lille tip er, at stryge baby fra pandeben til næsetip, det finder de meget beroligende.

 

Den større baby 6-12 mdr

Start evt. med den sidste tår inden putningen i et lysere rum (stuen) – og start så rutinen. Find ro og dæmpet belysning, start tandbørstningen, giv din baby massage for at mærke egen krop og derefter på med nattøjet. Ind i det mørkere soveværelse, hvor du kan læse, synge eller måske bruge lydmeditationer til at få barnet helt afslappet og søvnigt.

 

Det store barn + 12 mdr

Afslut evt. aftenen med at tilbyde en aftensnack såsom banan, eller grød med banan i (indeholder trypofan og kan påvirke melatonin niveauet positivt).

Start med at give dit barn tandbørsten i hånden, lad barnet sidde på dit/jeres skød, Lav trykmassage. – Her kan man tilføje meditationsredskaber, rolig musik, eller andet der er fundet med ro. Tag barnet med ind i seng, syng, læs og lad dem krudte af.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *