31 % af alle kvinder har været udsat for fysisk eller seksuel vold*, viser en global rapport fra WHO. Det skræmmende høje tal understreger, at mænds vold mod kvinder faktisk er en pandemi, og at vi må handle nu. Derfor vælger The Body Shop at tolke Black Friday på deres helt egen måde og sætte fokus på de tal, der betyder noget, i stedet for tilbud og rabatter. Det aktivistiske skønhedsbrand vil under Black Friday-ugen nemlig anvende deres butikker og digitale kanaler til at tale om mænds vold mod kvinder i Danmark og i verden, i samarbejde med LOKK.
Dagen før Black Friday, torsdag den 25. oktober, er det FN’s Internationale Dag for Afskaffelse af Vold mod Kvinder, også kendt som Orange Day. The Body Shop markerer dagen ved at holde blackout strike, hvor alle butikker i Danmark slukker lyset kl. 15.00, og hvor personalet sammen med kunderne vil markere, at de kræver handling mod mænds vold mod kvinder nu.
– The Body Shop har altid startet vigtige samtaler, og vi ønsker, at vores butikker skal være et sted, hvor vi kan tale om miljø- og menneskerettigheds spørgsmål og være med til at gøre en forskel. Mænds vold mod kvinder er en pandemi i verden og i Danmark, og som virksomhed påvirker det os på mange måder. Ikke mindst fordi vi ved, at en tredjedel af alle kvindelige kollegaer vil blive udsat for vold i deres liv. Blackout strike og at dedikere Black Week til denne sag er en af de måder, vi aktivt tager stilling på, fortæller Tanja Bruun, der er Head of Brand & Activism hos The Body Shop.
TÆL DE TAL SOM BETYDER NOGET
The Body Shop opfordrer alle kunder og kolleger til at læse statistikkerne og historierne om mænds vold mod kvinder, og til at italesætte det svære emne med familie, venner og kolleger. Samtidig samler de penge ind til LOKK via tre forskellige donationsmekanismer, og sørger for at oplyse både kunder og ansatte om ressourcer, der kan støtte og hjælpe dem, hvis de har brug for det.