Dette er familieferien du ikke vil hjem fra

Artiklen indeholder sponsoreret indhold.

Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet og hverdagslivet som så mange andre, og oplever også at tid kan være en mangelvare i børnefamilien. Derfor har Amanda og hendes mand Mads Marcus, besluttet at tage på en getaway ét døgn hver måned, rundt om i Danmark. Og her på chrichri.dk kan du følge med, til inspiration til getaways, og til parforholdet. Denne måned har parret taget børnene med og taget på en familie-getaway. Her har i et godt bud på en getaway for hele familien.

Jeg har en ny-funden begejstring for vores naboland. Sverige har den skønneste alsidige natur.  Sidste år var jeg i Sverige flere gange på vandreture, både med en veninde og med Mads og børnene. Så da Hotel Riviera Strand i Båstad inviterede på en overnatning, sagde vi med det samme ja tak!

Vi besøgte Båstad og Hotel Riviera Strand i midten af januar. Vi ankom til frokost, og allerede her blev vi overraskede. Hotellet er smukt og æstetisk indrettet, og ligner ikke et familie hotel, men børnene har en høj prioritet, både i menukortet og i indretningen. Børneretterne var lækre og jeg fik mit livs bedste cæsarsalat og med en glimrende grillo (hvidvin). Vejen til min glæde går klart gennem mine smagsløg og æstetik, så opholdet startede godt.

Krop og kontakt
Vi boede i en suite med udsigt ud over vandet. I suiten var der soveværelse, børneværelse, et fuldt udstyret køkken, en smuk stue og et dejligt bad. Lyst, lækket og rummeligt.

Efter frokosten hoppede vi alle i badekåber og nærmest løb om kap til poolen. En dejlig indendørs pool med skønne udendørs varme bade og en smuk sauna med panorama-udsigt. Vi legede og svømmede i flere timer.
Hotellet havde et lege rum til de mindre børn, og et sportsrum til de lidt større. Så efter badning, spillede vi både tennis og bordtennis.

Det var skønt at lave så mange ting med ungerne, som indeholdt leg og krop. Det forbinder og skaber nærvær på en helt anden måde når vi bevæger os sammen. Og det var der virkelig mulighed for her.

Tid og tempo
Inden middagen gik vi langs vandet ind til Båstad af en fin natursti. Vi gik knap 4 km, med det formål at købe “godis” (slik) til aftenens film. Det var en fin tur på trods af regn og blæst og endnu en dejlig aktivitet at lave sammen. Vi gik i mørke, og så lysene fra Båstad, og sludrede hele vejen frem og tilbage. Både børn og voksne taler som regel mere og bedre, når de ikke bliver konfronteret med spørgsmål, men i stedet for lov at fortælle det de har lyst til i eget tempo. Det kræver tid og plads, og det var netop det vi havde – både i poolen, i sportsrummet og på gåturen.

Ingen kompromiser
Middagen i restauranten var virkelig gennemtænkt ift familiekonceptet. Vi voksne fik skønne tre retter, mens børnene kunne besøge en stor børnebuffet alt det de ville. Helt genialt med en buffet, hvor de selv kan vælge. De spiser så meget mere, og har meget merenmedbestemmelse. Og så var der softice maskine!

De farverige og kulørte drinks på menukortet toppede det hele! Alt imens Mads og jeg fik virkelig god mad og vin. Et familie ophold, hvor ingen går på kompromis men alle får det bedste.
Og det er sådan det skal være. Når vi tager væk et døgn for at være sammen som familie, skal det være lige så meget på børnenes, som på vores præmisser. Det giver de bedste betingelser for samværet. Masser af fælles aktiviteter og alle føler at de er særligt heldige. Børnene spiser ikke på en voksen-restaurant for vores skyld, eller omvendt. Og poolen var lige så lækker med saunaen og de udendørs bade, for os voksne som for børnene.

Efter den vildeste morgenmadsbuffet, badede vi endnu en gang, og spillede floorball og bordtennis inden vi tjekkede ud kl 12.
Herefter kørte vi op på Hålehall og vandrede i skov, over klipper og forbi vandløb – en dejlig slutning på et skønt døgn!
At holde weekend med sine børn, hvor man laver noget sammen, er aktive og oplever med alle sanser, er uvurderligt. Og Hotel Riviera Strand i Båstad er et oplagt sted at tage hen for netop det.