[single_post_category_name]

Pas på dit hår: Sådan gør du

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold.

Sundt og velplejet hår er noget af det øverste på ønskelisten hos rigtig mange kvinder og mænd. Dit hår er en stor del af din personlighed, og de fleste af os har oplevet, at en dårlig hårdag kan påvirke både humøret og selvtilliden. Men der findes heldigvis råd for, hvordan du passer bedst muligt på dit hår og derved styrer uden om de dårlige hårdage.
Med en god hårplejerutine samt nogle få tips og tricks er du allerede godt på vej til et smukt hår, der vil være nemt at style og gang på gang vil understøtte dit look og din personlighed. Læs med her, og bliv klogere på, hvordan du kan pleje dig til et sundt og stærkt hår.  

Grundlæggende hårpleje

Det første skridt mod et velplejet hår er en god hårplejerutine. En sund hovedbund er en forudsætning for et smukt hår, og det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på at vælge produkter, der ikke skader eller udtørrer din hovedbund. Generelt er det en god idé at undgå hårde kemikalier, sulfater og parabener, når du skal vælge shampoo og balsam.
Når håret bliver vådt, er det mere skrøbeligt og filtrer mere. Derfor bør du rede dit hår, inden du går i bad, så du undgår skader på håret og filtrede lokker. Start med at rede spidserne ud og derefter fra hårbunden og ned.

Vask ikke håret for tit

Det anbefales, at du ikke vasker dit hår mere end 2-3 gange om ugen, da hyppig hårvask slider unødigt meget på håret. Hvis du har meget fedtet hår eller svært ved ikke at vaske hår hver dag, så kig efter en mild shampoo. Du bør også undgå de helt varme bade, da dette kan udtørre både hår og hovedbund.

Kosttilskud til håret

Døjer du med skæl, tør hovedbund, skadet hår eller hårtab? Så kan det især være en fordel for dig at supplere din hårpleje med kosttilskud. Ved at indtage de rette vitaminer og mineraler kan du give håret næring indefra. Med alle de sammensatte kosttilskud til håret, der findes på markedet i dag, kan det dog være lidt af en jungle at finde rundt i. Vi har heldigvis lavet en oversigt over de vigtigste vitaminer og mineraler herunder:

  • B-vitamin
  • C-vitamin
  • Magnesium
  • Jern

Af B-vitaminer skal du særligt kigge efter biotin og niacin, der er kendt for at bidrage til et stærkt hår og en sund hovedbund. Herudover er C-vitamin også essentielt for immunforsvaret og produktionen af kollagen. Kollagen er et protein, som er utrolig vigtigt, når det kommer til en flot og fyldig hårpragt.

Mineraler er også vigtige at have in mente i forbindelse med opbygningen af et sundt og stærkt hår. Magnesium understøtter dannelsen af proteiner i kroppen, herunder også kollagen. Lider du af hårtab, kan det være et tegn på jernmangel, og derfor er dette også et vigtigt mineral at være opmærksom på.

Del vores artikel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide