Din hud er stresset… er du også?

Facts


Tina Lykkegaard

Tina er under uddannelse til holistisk hudterapeut og arbejder til dagligt i Naturskøn. Se mere til Tina på Instagram under navnet @tinalykkegaard eller på hendes website Tinalykkegaard.dk

Urenheder på kinderne, eksem i ansigtet, rødmen når du renser mildt af eller ligefrem ømme bylder i huden omkring kinderne kan alle være tegn på, at huden er stresset. Men huden har ikke stresset sig selv – det klarer vi nemt selv. Desværre skal vi i dag nå det hele på den halve tid og gerne lidt mere til, samtidig med at det hele skal se hamrende godt ud. Det kan være svært og hårdt på samme tid. Huden er egentlig snu nok, fordi den sender signaler der, hvor du lægger mærke til det. Kroppen tænker, at store ømme bumser i ansigtet, må du da bemærke og måske endda overveje, HVORFOR de kommer igen og igen?

LÆS OGSÅ: Solbeskyttelse indefra 

Kost

Huden stopper heller ikke bare lige med at sende signaler, men fortsætter blot, fordi vi også fortsætter. Stress vil øge inflammation i kroppen, og vores celler lukker egentlig bare af og får derfor ikke den næring, som de har brug for gennem vores kost. Stress er ofte også lig med, at vores måltider ikke er super optimale, og det kan hurtigt blive til løsninger som købemad, hvor der ofte er en masse raffineret salt og dårlige fedtstoffer i, hvilket ligeledes forværrer inflammationen i kroppen.  

Motion

Motion er heller ikke det, som står øverst på to-do-listen, hvis du har travlt, selv om kroppen ellers har brug for. Motion vil nemlig forbrænde stresshormonet, kortisol. I stedet for at banke dig selv oven i hovedet med, at du igen ikke fik løbet den tur, er det bedre at starte lige dér, hvor du er. Måske har du mulighed for at gå en tur ved vandet eller i skoven for at få ro på. Luk alt og alle ude og lyt til hvad det er, du har brug for. Naturen har nemlig en enormt beroligende effekt på kroppen.

Søvn

Søvn kan også være med til at dæmpe stressniveauet, og de bedste timer er fra kl. 22 – 02, så det vil være en god idé at prioritere disse kostbare timer. Når jeg har svært ved at sætte hovedet på pause inden sengetid, lytter jeg altid til Birthe Buhls app. Birthe er stresscoach og meget anbefalelsesværdig, hvis du har brug for hjælp til at afstresse. App’en hedder “mindfulness-bevidst nærvær”, og den er intet mindre end fantastisk. 

LÆS OGSÅ: Det skal du gøre for at komme akne til livs

Desuden indeholder omega 3 DHA, som beroliger hjernen, og derfor er det en supergod idé at supplere med dette. Spis gerne 1-2 spsk. i de første 3 mdr. Magnesium kan også være med til at berolige nervesystemet og tages inden sengetid – gerne omkring 400-500 mg. Drik også en god kamillete først på aftenen og lad endelig teen trække så længe som muligt, da kamille også har en afslappende effekt på kroppen.  

Husk, at være god ved dig selv og gør det, som får dig til at stresse af. Det er faktisk ret OK bare at have MIG-tid…

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet