Fashion&Beauty

Sandheden om fedtstoffer: Her er de gode & de dårlige

Facts


Tina Lykkegaard

Tina er under uddannelse til holistisk hudterapeut og arbejder til dagligt i Naturskøn. Se mere til Tina på Instagram under navnet @tinalykkegaard eller på hendes website Tinalykkegaard.dk

Du tænker måske, at det er et småkedeligt emne, men det er det slet ikke! Måske vil dette endda gå hen og blive en AHA-oplevelse for dig. Der er desværre stor forvirring omkring, hvordan fedstoffer skal bruges, og når vi vælger forkert eller behandler dem forkert, kan det skade kroppen og give inflammation. Din hormonbalance kan desuden også blive påvirket negativt af dårlige fedtstoffer, så der er god grund til at lære lidt ekstra om emnet.

Fedtstoffer er enormt sensitive – i hvert fald mange af dem. Hvis de får for høj varme, vil de blive ødelagte, strukturen ændres og de bliver harske. Det vil altså sige, at når vi steger i en olie, der ikke kan holde til det, vil den blive ødelagt, og vi vil spise harsk olie. Det vil forårsage stor ravage i vores krop, hvilket tydeligt vil kunne ses på hudens tilstand. Eksempelvis tåler olivenolie let opvarmning, men slet ikke så høj varme, som er nødvendig, når man steger kød. Olivenolie er bedst i dressinger, kolde retter eller over maden, når den er tilberedt. 

LÆS OGSÅ: Sådan booster du din krop med bestemte fødevarer

Smørbare produkter, som mange bruger til brød, er ødelagt, så snart vi køber den. Det er et blandingsprodukt, som er opvarmet og derved ødelagt. (Det er et stort NO-GO!) Her skal du prioritere en god økologisk kærnet smør. (Naturmælk, blå pakke) Den er meget mere fast og tåler høj varme til al stegning. Den er endda med til at smøre huden indefra. 

Kokosolie er en af de få olier, der tåler høj varme og er god til al mad, der skal steges længe og på høj varme. Derudover slår den dårlige bakterier ihjel i vores fordøjelse, og huden elsker kokosolie både indefra og udenpå.  

De billige plastikflasker i supermarkedet er ligeledes dårlige, raffinerede fedtstoffer, som er ødelæggende for kroppen. De er behandlet så meget, at al smag er forsvundet, da den eksempelvis skal være smagsneutral. For at gøre en olie smagsneutral bruges bliver der gjort brug af kemikaler til at “rense” olien.  

LÆS OGSÅ: Sådan får du en sundere & skønnere hud

Vælg hellere en god økologisk koldpresset olie til trods for, at den koster 4 gange så meget – hvis ikke mere – men det er sundt, og kroppen kan drage stor nytte af det. Der vil stadig være et højt indhold af gode sunde stoffer, vitaminer, mineraler og antioxidanter, som beskytter vores celler. Dårlige fedtstoffer vil skabe inflammation i kroppen og kan på sigt gøre os syge.

Alle olier fra hørfrø, hampefrø, chiafrø, raps, solsikke og sesam tåler SLET IKKE opvarmning. Hvis du er i tvivl om de sunde og enormt vigtige fedtstoffer, så fang mig endelig på Instagram.

– Skønhed starter indefra.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *