Fashion&Beauty

Her er oversigten over de vigtige vitaminer & hvor du kan finde dem

Facts


Tina Lykkegaard

Tina er under uddannelse til holistisk hudterapeut og arbejder til dagligt i Naturskøn. Se mere til Tina på Instagram under navnet @tinalykkegaard eller på hendes website Tinalykkegaard.dk

Hvad er det nu lige de forskellige vitaminer gør for kroppen og ikke mindst for huden. Ved du mon hvilke fødevare de findes i? Her får du svaret.

A-vitamin: Er et fedtopløseligt vitamin og for at du optager det bedst muligt skal det tages med fedtstof fra eks. Olivenolie, avokado, nødder eller fiskeolie. A-vitamin er hudbekymringers bekæmpelsesmiddel! Huden bruger nemlig a-vitamin til at bekæmpe urenheder, men også tør/eksem hud. En ekstra bonus er også at dine negle bliver stærkere og håret mere glansfuldt. A-vitamin (beta-caroten som er forstadiet til a-vitamin) findes i gulerødder, sweet patatoes, grønkål og rød peber. A-vitamin er essentielt til dig der har problemer med soleksem.  

LÆS OGSÅ: Sådan booster du din krop med bestemte fødevarer

D-vitamin (fedtopløseligt) som er solens vitamin eller det er faktisk et hormon, som dannes når huden rammes af sollys. D-vitamin booster vores immunforsvar og jo bedre vores immunforsvar er, jo bedre vil kroppen være til at slå infektioner og inflammation (rødmen i huden) ned i kroppen. Vidste du at 30 min. Solbadning uden solcreme giver hele 500 mcg. D-vitamin? Dette er gældende når du får sol på de store flader på kroppen som ryg, mave og ben, MEN pas på og start stille ud så huden ikke bliver forbrændt. D-vitamin kosttilskud ligger på omkring 20-60 mcg i daglig dosis.

E-vitamin (fedtopløseligt) som er vores anti-age vitamin. E-vitamin er et kraftigt antioxidant som beskytter kroppen med aldring. E-vitamin vil hjælpe til at holde huden ung og smidig med færre rynker. Der er flere studier der tyder på at p-pille brugere har lavere e-vitamin i kroppen, da p-piller bruger vitaminet i kroppen. E-vitamin finder du i mandler, fuldkornsprodukter samt planteolie som solsikke (af den gode slags!), æg, broccoli samt mørke bær.

LÆS OGSÅ: Sådan får du en sundere & skønnere hud

K-vitamin er blodets vitamin og knoglernes vitamin. K-vitamin bruges bla. Til at få vores blod til at størkne. Ved lave niveauer af k-vitamin kan du have større tendens til næseblod samt nemmere ved at få blå mærker. K-vitamin dannes i vores tarmflora og derfor skal tarmfloraen passes og beskyttes, ellers findes k-vitamin i blomkål, spinat, æg, ærter, persille og tomater. 

B-vitaminer har stor indflydelse på dit energiniveau, fordøjelse, immunforsvar, men også dit stress niveau. B-vitaminer beroliger dit nervesystem og er derfor ideelt til dig som har været igennem en hård stressende periode, som du måske også kan se på din hud. B-vitaminer giver vitalitet og styrker huden indefra. Der findes hele otte b-vitaminer og de findes i alt fra brune ris, kerner, frø, æggebommer, nødder, havregryn til den blå grønne alge spirulina. 

C-vitamin er også guf for huden! C-vitamin har den evne til at holde bindevævet (hele hudens tykkelse) stramt og smidig samtidig med at er det en kraftigt antioxidant. Faktisk laves flere opstrammende kure med store doser c-vitamin, som appelsinhud heller ikke er fan af. C-vitaminerne er dog utrolig skrøbelige og tåler ikke iltning, lys og dybfrysning derfor skal frugter som citron, appelsin, peberfrugt, hyben, kiwi samt havtorn spises eller drikkes som smoothies straks for bedst udbytte. 

Pas godt på dig selv, da skønhed starter indefra..

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *