Fashion&Beauty

Bag om makeupbrandet som stjernerne elsker

Pauline Youngblood Toth står bag et af verdens mest anerkendte mineral makeup-mærker, nemlig Youngblood. Men faktisk er det lidt af en tilfældighed, at Pauline endte med at skabe sit eget makeup-imperium. Vi har taget en snak med Pauline om, hvordan ideen til Youngblood opstod, og hvad der gør, at hun ikke har lyst til at stoppe lige foreløbig.

LÆS OGSÅ: Kom tæt på kvinden bag den hypede nye parfume fra Jean Paul Gaultier

Pauline Youngblood fik ideen til at skabe sit eget mineral-makeup-mærke, da hun i 90’erne arbejdede for en plastikkirurg. Her behandlede hun patienter, som eksempelvis havde fået behandlet rosacea eller acne med laser, og som havde brug for hjælp til, hvordan de kunne skjule rødme og hævelse med makeup. Med hjælp fra plastikkirurgen fandt Pauline ud af, hvilke ingredienser, der irriterede huden og tilstoppede porer, og som Pauline selv siger, så var det allerede en virkelig god start! Hun fandt ud af, at der var et hul i markedet – der manglede en form for makeup, som havde god dækkeevne, men samtidig lod huden ånde og gav en flot glød. 

Foruden at hjælpe patienter, var der en anden særlig grund til, at Pauline passioneret gjorde det til en mission at finde netop dén form for makeup, da hun selv led af slem akne. Når andre kosmetologer fortalte hende, at foundation var et no-go, vidste hun, at det ikke var realistisk, at nogen med så slem akne ville lade være med at gøre alt for at skjule det bedst muligt, og da hun så opdagede mineralmakeup var hun mildest talt henrykt – det var makeup, der føltes let på huden, naturligt og ikke noget, som ville irritere og være fyldt med kemikalier.

Dengang var mineralmakeup dog ikke, hvad det er den dag i dag, og det var svært at finde noget, der matchede ens farve. Desuden var det ofte var fyldt med glimmer. Til alt held havde Pauline netop arvet nogle penge, og hun besluttede sig for, at det var dét, hun ville lave. Mineralmakeup med god dækkeevne, i realistiske toner og som gav en sund glød – uden shimmer. Hun fandt nogle samarbejdspartnere, og da første produktion var klar, ringede hun til alle de læger, hun kendte, og bad dem om at kontakte hende, når de patienter med mest irriteret og rød hud kom forbi. Sådan startede det hele, og resten er historie.

Det ikke længere kun kvinder, som har fået laser eller som døjer med irriteret hud, som elsker mineralmakeuppen fra Youngblood. Nu er prominente kvinder som Jennifer Aniston, Gwyneth Paltrow og Jessica Alba, inden hun fik sit eget makeup-mærke, også en del af den verdensomspændende fanbase, og da Youngblood for nylig relancerede hele brandet, spillede netop disse kvinder også en vis rolle. Brandet skulle tilbage til de californiske rødder.

”Vi besluttede os for at lave nogle omstruktureringer. Vi ville gerne gøre noget andet end alle de andre, og pludselig kom ideen bare til os. Jeg er jo fra Californien og der er bare en tilbagelænet og afslappet vibe, som ikke rigtigt findes andre steder, og det passer rigtig godt til vores brand. Californien er rigtig mange ting på én gang med alle de forskellige slags mennesker og naturen. Vi kan være på stranden, i bjergene og i ørkenen på én og samme dag. Der er en høj procentdel af mennesker, som er meget aktive og går op i sundhed og den slags,” forklarer hun og fortsætter:

”Alle læser ingredienslisterne, og det handler ikke bare om, at alt hvad de spiser skal være økologisk osv., det er også, hvad de bruger af produkter. Det er en livsstil, og så giver det bare mening at fokusere på det i og med, at vores makeup lader huden ånde og holder længe.”

Der er ingen tvivl om, at Pauline virkelig er passioneret omkring Youngblood, og hun fortæller også, at deres største mål er at gøre Youngblood tilgængeligt for kvinder i alle aldre over hele verden.

”Det er dét, vi arbejder mod. Alle aldre, alle hudtyper. Det er ikke bare for en vis aldersgruppe. Og det er netop det fede ved det. Mange andre brands henvender sig til særlige aldersgrupper, men for mig er det fedeste at blive ved med at udvikle produkter, som alle aldersgrupper kan bruge, og det vil jeg blive ved med, for jeg vil have at alle skal have mulighed for at få sund makeup, som ikke indeholder farlige kemikalier og som ser fantastisk ud på huden. Det alsidige gør desuden, at du kan gå fra den fugtende, let dækkende Moisture Tint til fuld dækkeevne. Alt hvad der er efterspørgsel efter skal være tilgængeligt til alle aldre. Overalt.”

LÆS OGSÅ: 5 tips til smuk efterårshud

Hun fortæller også, at dét, som gør det hele værd er tilbagemeldingerne.

”Når folk kommer tilbage og fortæller mig, at jeg på en eller anden måde har været med til at ændre deres liv. Om det så fordi deres hud er blevet meget bedre, eller fordi de har været plaget af irriteret hud, som ikke tålte noget som helst. Det er virkelig det mest inspirerende, og får mig til at fortsætte.”

LÆS VIDERE og find ud af, hvordan Paulines egen daglige rutine er og hvilke Youngblood-produkter, hun ikke kan leve uden <3

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *