Fashion&Beauty

Får dit hår vitaminer nok i de grå måneder?

Foto: Shutterstock
Redaktionen anbefaler:

På redaktionen er vi pt. obsessed med de veganske hårvitaminer fra Beauty Bear, som bidrager til smukt og glansfuldt hår.

KØB VITAMINERNE HER

Annonce for Beauty Bear

I den kolde vinterårstid er det vigtigt at sætte lidt ekstra ind med pleje, hvis håret skal klare sig igennem vinterens hærgen. Der er flere ting, du kan gøre for at hjælpe håret –  både ude fra og indefra med de rigtige vitaminer til håret. Læs vores råd til, hvordan du holder håret sundt i de grå måneder.

Hvad kan du gøre for at passe på håret ’udefra’?

En god shampoo er alfa og omega

Både hud og hår reagerer på det kolde vejr. Skiftene mellem den kolde luft udenfor og den tørre luft indenfor suger fugten ud af dit hår, og efterlader dig med tørt, elektrisk hår, der både er skadeligt for din hovedbund – og for håret ikke mindst. Ud over at tilføre vitaminer til håret er det derfor vigtigt at vælge en god shampoo. Gå gerne efter en shampoo, der ikke indeholder silikone, da silikone lægger sig som en hinde over hovedbunden. Det giver desværre blandt andet god grobund for svamp. Vi anbefaler i øvrigt også, at du ikke vasker håret hver dag – det slider mere på håret end det gavner.

Spring ikke balsam over

Når du går i bad, åbner shampoo for små sprækker i hårstråene. Balsam lukker dem igen. Det er balsammens opgave at gøre overfladen på hårstråene glatte igen, så håret genvinder sin glans. Når du bruger balsam beskytter du dit hår, og det spalter ikke ligeså nemt. Derudover er det en god idé at gøre det til en del af din hårrutine, at give håret en hårmaske en gang om ugen for rigtigt at komme i dybden med plejen.

Pas på når du tørrer hår

Håret har ikke ret godt af at blive rusket igennem af et håndklæde. Selvom du både har vasket med en god shampoo og balsam, knækker håret let, hvis du er for hårhændet med håndklædet. Det bedste for håret er at klemme vandet ud af håret med håndklædet. Et mikrofiberhåndklæde er også mere skånsomt for håret, hvis du døjer meget med knækkede hårstrå.

Hjælp til håret ’indefra’ – 4  vigtige vitaminer til håret

Selvom man kan komme langt med en god shampoo og en fugtgivende hårkur, så kan de ikke erstatte den glans håret får indefra. Dit hår består af udskiftende celler. Det betyder også, at vitaminer til håret er uundværlige for at holde gang i aktiviteten i cellerne.

C-vitamin

C-vitamin er kendt for at vedligeholde immunforsvaret, og det hjælper blandt andet også med at modvirke træthed. Men C-vitamin spiller faktisk også en vigtig rolle for håret. Vitaminet hjælper kroppen med at gendanne og øge optagelsen jern og bidrager til dannelsen af kollagen, som håret primært består af. Så C-vitamin bidrager til at kroppen får alle de gode fordele fra andre vitaminer og næringsstoffer. Du finder C-vitaminer i blandt andet i citrusfrugter –især appelsiner og røde grapefrugter, rød peber, grønkål og chili.

B-vitamin

En af de mest kendte vitaminer til håret er B7-vitaminet – Biotin. Men faktisk er alle B-vitaminer med til at holde vores celler sunde. De påvirker vores energi, stofskifte, hud og hår.

Vi kommer ikke uden om at snakke om biotin, når vi taler om længere eller sundere hår. Selvom det er et B-vitamin, fortjener det alligevel at blive fremhævet. Som vitamin til håret hjælper biotin kroppen med nedbryde fedt, kulhydrater og protein, og selvfølgelig at opretholde et sundt hår indefra. Mange tror, at jo mere biotin de spiser, des bedre effekt. Men det er faktisk forkert, da kroppen har en øvre grænse for, hvor meget kroppen kan optage om dagen. Så hvis man spiser meget store mængder biotin skal kroppen egentlig bare bruge energi på at udskille det. Derudover virker biotin bedst sammen med andre B-vitaminer, da alle B-vitaminer har synergieffekter, og er afhængige af hinanden. 

Hvis du forsyner dig godt med kød, fisk, æg, nødder, korn, kartofler eller avokado, så skal du nok få hentet dine B-vitaminer. Biotin finder du især i laks, solsikkefrø, oksekød og svinekød.

D-vitamin

Forskning har vist, at D-vitamin blandt andet hjælper med at skabe nye små porer i hovedbunden, hvor nyt hår dannes. Det bedste adgang til D-vitamin er solens stråler. Dem ser vi desværre ikke ret meget til i vinterhalvårets mørke. Du kan hente ekstra D-vitamin i fede fisk som  blandt andet laks og makrel, i æg, svampe og mælk. Selvom solen ikke skinner fra en skyfri himmel opfordrer vi til, at man bevæger sig ud i dagslys hver dag. Lidt har også ret.

A-vitamin

Alle celler har brug for A-vitamin for at vokse og fungere. Det gælder også det hurtigst voksende væv i vores krop – nemlig håret.  A-vitamin er med til at vedligeholde sunde slimhinder – eksempelvis hudkirtler. I hudkirtlerne producerer vi sebum, der er med til at fugte hovedbunden og hjælper med at holde håret glansfuldt og sundt. Få dine A-vitaminer i blandt andet søde kartofler, gulerødder, meloner og mørke bladgrøntsager.

Fordelene ved kosttilskud

Synes du det bliver lidt for uoverskueligt at holde styr på alle de forskellige vitaminer og om din kost dækker dem alle? Du kan nemt supplere din kost med vitaminer, der giver dig de bedste forudsætninger for at få et sundt og lækkert hår indefra. Hos Beauty Bear har de samlet en optimal kombination af vitaminer og mineraler til håret i deres HAIR vitamins. Blandt fordelene ved at spise en hair gummy er, at du sikrer dig at få dækket behovet for alle de nødvendige vitaminer.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *