Flot hud i trediverne

Min ‘indvendige’ morgenhudpleje.

Jeg fejrede min 30-års fødselsdag i sommer og selvom det selvfølgelig ikke skete fra den ene dag til den anden, så kan jeg godt mærke (og se!), at min hud ikke opfører sig helt så tilgivende længere, som den gjorde, da jeg var i tyverne. Hvis jeg skulker lidt for meget med min hudpleje og ikke mindst søvn og kost, så kan jeg se det på min hud. Med tilbagevirkende kraft.


Clarins har netop lanceret Multi-Active Jour & Nuit en ‘non-stop’ hudplejeduo til travle og aktive kvinder i 30’erne.

Min hudplejefilosofi er ret holistisk og selvom jeg elsker at passe på min hud med lækre cremer og masker og dullegrej en masse, så tror jeg på, at det er mindst lige så vigtigt at have indersiden med. Altså nok søvn, vand, (sundt) fedt, vitaminer og mineraler og motion ikke mindst. Det kan måske lyde lidt uoverskueligt, men jeg har prøvet at samle nogle af mine bedste tips hertil i indlægget. Med fokus på min morgen- og aftenrutine. For det kan være lidt svært altid at have kontrol over, hvad der sker i løbet af dagen, men ens morgener og aftener er man som regel selv herre over. De af jer der har børn, må gerne erklære jer uenige 😉


Som med så meget andet så tror jeg ikke på fanatisme. Der skal også være plads til skæg og ballade, sene eller søvnløse nætter, sukkerstads og andet der ikke giver point på hudplejekontoen. For hvis basen er i orden, så går det nok. Og så findes der heldigvis også cremer som dem her i indlægget, der kan hjælpe lidt på vej og sørge for at ens hud ser frisk ud, selv når man har arbejdet lidt for meget, været oppe at amme 9 gange i løbet af natten eller har spist bland-selv-slik til aftensmad.


Godmorgen

Hver morgen starter jeg dagen med at rense min hud let, påføre serum eller olie og derefter mætte den med fugt og pleje og dermed beskytte den i forhold til dagens strabadser. Sol og mangel på fugt er de allerstørste banditter, når det kommer til at ælde ens hud.

Den seneste måned har jeg testet Clarins nye Multi-Active dagcreme. Den findes i 4 forskellige varianter og jeg har brugt den til tør hud, hvilket har holdt min hud blød og fugtmættet hele dagen. Og tilmed bidraget med fin glød. Og den har ellers været lidt tør og træls ovenpå vinteren, så jeg er glad.

Efter rens, serum og creme står den på morgenmad. Mit yndlingsmåltid!

Det er ikke altid at resten af dagens måltider er helt så eksemplariske, men om morgenen forsøger jeg at spise noget, der (også) er sundt for huden. Gode olier, proteiner, vitaminer og antioxidanter. Min morgenmenu ser stort set altid nogenlunde således ud:

• Skyr, køleskabsgrød eller smoothie bowl med nødder, frø, nøddesmør og frugt. Og ekstra antioxidanter eller superfoods som acai- eller spirulinapulver.

• Et blødkogt æg. Eller smilende. 7-8 minutter er perfekt 🙂

• Et olieshot. 1-2 spsk sundt fedt. For tiden er det hørfrø- og kæmpenatlysolie (den fra Urtekram), i andre perioder er det fiskeolie (Lysi fra Brugsen). Jeg skifter, når jeg er færdig med flasken. Hav gerne en æble- eller appelsinbåd klar at tygge i lige efter for at tage smagen/konsistensen.

• 2 store glas vand. Det første lige når jeg vågner.

• Matcha te er jeg lige begyndt på. Det kvikker dejligt og er sprængfuldt af antioxidanter.


Og husk endelig at drikke nok vand i løbet af dagen også. Krydderurter og frugt i vandet kan gøre det mere attraktivt. For tiden laver jeg forskellige slags vand med smag i syltetøjsglas, skruer låget på og lader dem stå og trække i køleskabet natten over. Favoritten er citron, ingefær og mynte.


Godnat

Inden jeg går i seng renser jeg mit ansigt grundigt for makeup og snavs og påfører derefter en god, plejende creme med aktive stoffer som Clarins Multi-Active natcreme. Så jeg kan vågne og se lidt glattere og mere veludhvilet ud 😉

Og så prøver jeg ellers at gå i seng i ordentlig tid, da mangel på søvn er noget af det, der gør mig allerkedeligst at se på. Og fordi jeg elsker at sove. Desværre kan jeg af og til have lidt svært ved at falde til ro efterhånden, men nedenstående hjælper mig og så er det om ikke andet en hyggelig måde at koble af inden sengetid.

• Ingen telefon i sengen/soveværelset. Altså med mindre jeg bruger nogle af de app’s, jeg nævner nedenfor.

• En kop afslappende godnatte med kamille, brændenælde, lavendel eller lignende umiddelbart inden jeg hopper under dynerne. Jeg er glad for Pukkas ‘Night Time’.

• En pust Deep Sleep Pillow Spray på hovedpuden (i kanten/hjørnet). Dufter beroligende af bl.a. lavendel.

• At læse i en god bog. Virker meget mere søvndyssende (på mig) end at se tv eller dimse med telefonen.

• Af og til laver jeg en meditationsøvelse med app’en Calm eller falder i søvn til app’en Deep Sleep (Andrew Johnson).

• Og så er jeg altså lidt glad for min Save my face pude. Eller ‘krabbepuden’ som min kæreste kalder den. Den skåner ansigtet for tryk og sørger for at det ikke er hovedpuden der ‘drikker’ al den gode natcreme.

Du kan læse mere fra Emily Salomon på bloggen emilysalomon.dk.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

8 råd til bedre hud

Køb bogen GLØD – Sund kost, Smuk hud Af Christian Grønhøj og Morten Fenger   Indeholder reklamelinks Kost har stor betydning for hudens sundhed, og