Sweatpants og hoodies optræder side om side med jeans og blazer i gadebilledet. Danskerne har nemlig taget den internationale tendens athleisure med lækkert, moderigtigt sportstøj til sig, og onlineshoppen Boozt melder om rekordsalg af tøj fra mærker som Wood Wood, Under Armour og Hilfiger Denim.
Yogabukser, tights og løbejakke. Der er en god sandsynlighed for, at du har mødt et af de tre sportstøjsfænomener, sidste gang du var ude at handle, på café eller på kontoret. Flere og flere danskere har nemlig taget den internationale athleisure-tendens til sig, hvor sport, hverdag og fashion smelter sammen, og det moderigtige activewear er stærkt efterspurgt, når danskerne online-shopper til hverdagsgarderoben. Også onlinebutikken Boozt har mærket til tendensen. Fra februar til april i år er salget steget med 143 procent sammenlignet med samme periode sidste år!
I Danmark er athleisure-tøj et relativt nyt fænomen, men ikke desto mindre oplever er der stor interesse for brands, der kombinerer activewear med elementer fra high fashion på catwalken. Forbilleder som Kanye West og Pharell Williams, der ofte ses i outfits bestående af lækkert sportstøj, har nok betydet en større opmærksomhed på både nye og etablerede activewear-brands. Også Beyoncé er hoppet med på trenden og har designet kollektionen ’Ivy Park’.
Træningsstøj, der rykker fra fitnesscenteret og sportshallen til indkøbstur og cafebesøg, er ideelt i en tid, hvor mange lever en travl og omskiftelig hverdag.Fleksibiliteten i at kunne tage direkte fra en aftale eller job til træning uden at skulle bekymre sig om tasken med skiftetøj, tiltaler mange danskere. Samtidig befinder vi os i en tid, hvor det giver point at udstråle, at man er sund og tager sin krop alvorligt. Sidst men ikke mindst er mærker som Wood Wood, Under Armour og Hilfiger Denim enormt stilede, og alle tre lægger vægt på den gode kvalitet og det lækre design, hvilket er afgørende elementer for danske forbrugere.
Adidas var de første på markedet til at udfordre opfattelsen af sportstøj med nye designs og brug af materialer. Siden har flere highstreet-kæder som H&M og TopShop fuldt trop med athleisure-linjer, og også hos de store modehuse ser man kollektioner med sportsinspirerede styles.
I 2014 blev der solgt for 97 milliarder dollars athleisure-tøj i USA, og for 56 milliarder dollars i hhv. Asien og Vesteuropa. Ifølge den amerikanske storbank Morgan Stanley vil markedet for activewear vokse med over 83 milliarder dollars inden 2020!