Bring it: Hjælp H&M i kampen for en mere bæredygtig fremtid

I uge 5 sætter H&M igen fokus på, hvor vigtigt det er, at aflevere tøj til genbrug. I år har ugen fået navnet ‘Bring it’, for at opfordre og inspirere os alle til at mindske mængden af tøj, der ender som affald. Vi har talt med H&M for at høre, hvorfor det er så vigtigt at vi støtter op om det grønne initiativ.

LÆS OGSÅ: Her finder du de gode genbrugsfund

’Bring it’ er et verdensomspændende initiativ fra H&M, der har til formål at skabe en mere bæredygtig fremtid for modeindustrien. Det kan man gøre ved at sikre, at de tekstiler der forbruges, også kommer tilbage i kredsløbet efter endt brug, så der på sigt kan skabes et lukket kredsløb for tøjet. Derfor har H&M de sidste tre år givet deres kunder mulighed for at returnere brugt tøj og boligtekstiler (fra alle brands) i alle H&M-butikker. På den måde kan man give tøjet nyt liv på mange forskellige måder.

Danmark har, fra H&M lancerede initiativet i 2013, vist sig at være et af de lande, hvor der indleveres mest tøj til H&M. Vi har taget en snak med H&Ms danske Sustainability Manager, Mia Møgelgaard, for at høre mere om danskernes bidrag til initiativet, og hvorfor H&M har valgt at gå ind i kampen for et mere bæredygtigt samfund.

Hvorfor har H&M gjort det muligt at aflevere brugt tøj i alle butikker?

Vi lancerede H&M Garment Collecting, som initiativet hedder, fordi vi har et ønske om at mindske mængden af tøj, der ender som affald. Hvert år bliver tonsvis af brugt tøj smidt ud, selvom størstedelen kan genbruges eller genanvendes og dermed få et nyt liv. Ved at genbruge eller genanvende ressourcerne fremfor at lade dem gå til spilde, kan vi mindske ressourceforbruget i modebranchen og dermed gøre en positiv forskel for miljøet. Med dette formål for øje ville vi gerne tilbyde vores kunder en nem og ansvarlig løsning til at komme af med deres brugte tøj, og det dannede grundlag for Garment Collecting. I dag tager vi imod brugt tøj og boligtekstiler fra alle brands og i en hvilken som helst stand i alle vores butikker.

Hvad sker der med det tøj, der indleveres i H&M?

Det indleverede tøj bliver håndsorteret, og afhængigt af tøjets stand og materiale, bliver det genbrugt eller genanvendt på den måde, der er bedst for miljøet. En stor del af tøjet bliver solgt igen som second hand-varer. Dette er den bedste måde at genbruge tøjet på, da det er mest skånsomt for miljøet, fordi der ikke skal produceres helt nyt tøj. Hvis tøjet er for slidt til at blive solgt igen, kan det blive til nye produkter såsom vaskeklude, isoleringsmateriale eller dørmåtter, og endelig kan det brugte tøj blive nedbrudt til fibre, som kan blive til nye tekstiler og dermed til nyt tøj.

Sustainability Manager hos H&M, Mia Møgelgaard ses her med det indleverede tøj.

Hvor meget tøj indleveres der i Danmark?

Siden Garment Collectings start i 2013 har vores danske kunder afleveret 1.100 ton brugt tøj i vores butikker – et resultat vi er rigtig stolte af, og vi kan se at flere og flere bliver opmærksomme på denne mulighed og kommer forbi vores butikker og afleverer en pose. På verdensplan har vi siden start taget imod mere end 40.000 ton brugt tøj, hvilket svarer til mere end 200 millioner T-shirts. Danmark er det land i H&M-koncernen hvor der indleveres næstmest tøj per indbygger. Da vi sidste år holdt fokusuge blev der indleveret 107 tons tøj i Danmark – og det udgjorde hele 10% af det indleverede tøj globalt.

Hvorfor har genbrug af tekstiler betydning for H&M?

Som en af verdens største modevirksomheder har vi et stort ansvar for at drive vores virksomhed på ansvarlig vis, og det betyder også, at vi skal forholde os til de globale udfordringer, vi står over for. Fremstillingen af tøj er en ressourcekrævende proces, hvor der bruges store mængder naturlige ressourcer såsom vand og bomuld. Derfor vil vi rigtig gerne finde nogle mere miljøvenlige måder at fremstille vores varer på, og her ser vi genbrug og genanvendelse af tekstiler som en af de mest banebrydende muligheder. Hvis vi kan lykkes med at genavende gamle tekstilfibre og dermed skabe nyt tøj af gammelt tøj, kan vi nedbringe vores samlede ressourceforbrug markant og dermed gøre en stor forskel for miljøet. Vi er allerede lykkedes med at lave flere, små denimkollektioner, der er lavet delvist af genanvendte fibre, og vores mål er at lave flere kollektioner af denne slags i de kommende år.

Hvilke udfordringer står modebranchen over for, når det gælder sustainability?

Modebranchen står stadig overfor både sociale og miljømæssige udfordringer, som kræver et bredt samarbejde på tværs af branchens mange spillere, hvis vi skal sikre de bedste resultater. I H&M har vi arbejdet med bæredygtighed i mere end 25 år, og det har resulteret i en markant udvikling i forhold til arbejdsforhold, lønninger, bæredygtige materialer mm., men der er stadig udfordringer, vi skal forholde os til, og derfor er det vigtigt, at vi fortsætter vores dedikerede indsats. Disse udfordringer er ikke unikke for H&M, men er i stedet gældende for hele branchen og vedrører alle brands, men det er klart, at vi som en af verdens største modevirksomheder har et ansvar for at gå forrest og skabe langvarige, positive forbedringer. 1/5 af H&M’s samlede sortiment er i dag produceret af en form for bæredygtigt materiale – økologisk, genbrugt, innovativt som fx plasticflasker eller bomuld fra Better Cotton Initiative. Tallet fortsætter med at stige, og vi ser et stort potentiale inden for de genbrugte materialer. Der er virkelig mange uudnyttede ressourcer rundt om på lofter og i kældre, og med et fokus som Bring it håber vi at kunne nå ud til endnu flere danskere.  

Fra mandag d. 30/1 til og med søndag d. 5/2 giver H&M to vouchers à 15 % på en valgfri
vare, for hver pose brugt tøj eller boligtekstil der bliver indleveret i butikkerne. 

LÆS OGSÅ: Skån miljøet og undgå tøjspild

I kortfilmen herunder kan du følge den rejse, som det afleverede tøj gennemgår, når det er blevet afleveret i en H&M-butik. 

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet