Food&Health

6 tips til en bedre work-life balance

6 tips til en bedre work-life balance

Disse dage kan balancen i vores arbejdsliv syne en smule umulig udover, at teknologien gør at vi er langt mere tilgængelige alle tider på døgnet. I frygten for at miste vores job “motiverer” vi os selv til at arbejde flere timer og dage. I en undersøgelse lavet af Harvard Business School viste det sig, at 94% af de arbejdende arbejdede mere end 50 timer om ugen, og næsten halvdelen gjorde dertil udtryk for, at de arbejdede langt over de 65 timer. Den stigende stress fra den evige arbejdsdag er til skade for os. Det kan skade vores forhold, sundhed og generelle glæde.

Selvfølgelig er der forskel på hvad arbejdsbalance er for den enkelte, men vi giver dig her nogle tips, så du kan finde den balance, der er den rette for dig. 

LÆS MERE: Workaholic? Her får du 10 tips til at arbejde mindre og slappe mere af

1. Slip perfektionismen

Mange udvikler perfektionisme i en ung alder. Det er lettere at fastholde den perfektionisme, når du er et barn, men når du bliver ældre, bliver den sværere at opnå, og det bliver mere kompliceret. Som man bestiger karrierestigen og familien vokser, udvider ens ansvar sig også. Perfektionismen kommer uden for rækkevidde, og hvis denne vane bliver efterladt kan den blive destruerende. 

Koden til at undgå at brænde sig er, at lade perfektionismen gå. Som livet bliver udvidet, bliver det sværere både neukronisk og psykologisk at beholde den perfektionistiske vane. Det allersundeste ville være, at give slip og stræbe efter et godt udført stykke arbejde. 

2. Træk stikket

Teknologien har hjulpet vores liv på mange måder. Dog har det også skabt forventninger om, at vi konstant er til rådighed. Arbejdsdagen ser aldrig ud til at ville tage en ende, og der er tidspunkter, hvor vi burde slukke vores telefoner og lukke computeren, og blot nyde øjeblikket som det er. 

Vores telefons notifikationer forstyrrer vores fritid og giver os en understrøm af stress. Skriv ikke beskeder under dit barns fodboldkamp, og send ikke email mens du bruger tid sammen med familien. Sørg for at kvalitetstid forbliver kvalitetstid.

3. Dyrk motion og mediter

Selv når du er travl, skal du give plads til de afgørende ting i livet. Vi spiser. Vi går på toilettet. Vi sover, men en af de vigtigste aktiviteter i livet er altså også motion. Desværre er motion også en af de ting, der som regel altid bliver strøget fra kalenderen, når vi begynder at få bare lidt travlt. Motion er en effektiv måde hvorpå du kan reducere stress. Det pumper feel-good endorfiner ud i kroppen, og er med til at løfte dit humør. 

Dedikere nogle få øjeblikke af din tid om ugen til at forkæle dig selv med motion, yoga eller måske meditation. Skulle du uheldigvis være presset på tid, så start med at tage små dybe indåndingsøvelser i tidspunkterne mellem dine opgaver – en hurtig 5-minutters meditation morgen og aften er bedre end ingen.

LÆS OGSÅ: Marie Louise Cramer: Du skal lære at prioritere dig selv – højest

4.  Begræns aktiviteter og folk der er spild af tid

Først og fremmeste skal du identificere, hvad der er det vigtigste i dit liv. Listen vil variere fra person til person, så sørg for at reflektere over dine prioriteringer, og ikke nogen andres. Dernæst skal du skitsere dine grænser, så du kan prioritere kvalitetstid med de personer du holder af og de aktiviteter der betyder noget for dig.

Derfra vil det bliver lettere for dig at afgøre, hvad der skal skæres ned på i din kalender. Hvis emails og internet surfing sender dig rundt i en tidsspildende spiral, så lav dig nogle regler for dig selv. Det kan betyde, at du skal slå mails og andre notifikationer fra på bestemte tidspunkter  af dagen.

Finder du dig selv i et selskab af mennekser der er dekonstruktive, så find nogle måder hvorpå du kan begrænse tiden med dem. Måske du bliver fanget ved kaffemaskinden om morgenen? Så undskyld dig selv, og smut ned til dit skrivebord. Drop drinken med kollegaerne aftenen før en vigtig præsentation, så du kan få den rette søvn og ro. Fokuser på de mennesker og aktiviteter der belønner dig mest. Det kan virke selvisk, det ved vi godt! Men det er det ikke, tværtimod. Jo bedre du faktisk er ved dig selv, jo bedre vil du også være for omgivelserne omkring dig. 

5. Ændre stukturen på dit liv

Nogle gange kan det godt virke som om, at vores vaner er urokkelige og ikke kan ændres på. Det er for sent at opdrage på dig selv nu, tænker du måske? Nej, se dit liv i fugleperspektiv og spørg dig selv: Hvilke ændringer kunne gøre livet lettere for dig?

Hav fokus på de aktiviteter du specialiserer dig indenfor, og som du værdsætter mest. Uddeleger alt andet til nogle andre. At uddelegere kan være en win-win situation, for ved at gøre dette, kan du finde ud af, hvad du lettere kan give slip på, som samtidigt vil gavne andre, da det kan give dem en mulighed for at vokse. Dette vil give dem en chance for at lære noget nyt og samtidigt løse nogle af dine opgaver.

6. Start i de små

Vi har alle været i situationen; slankekure vi ikke kunne gennemføre eller nytårsfortsættet, som var glemt allerede i februar. Det er det sammen med balancen i arbejdslivet. At gå drastisk til opgaven ved at gå fra 80 til 40 timer, eller starte fra nul kilometer om dagen til fem, kan kun være en opskrift på at fejle. Start i de små med babysteps – så vil du hurtigere opleve succes, og en større ændring i dit liv.

Kilde: Forbes.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *