7 tips til at forvandle resterne til nye madpakke-favoritter

Sommerferien er gået på hæld, og det betyder, at det er tilbage til hverdagen og madpakkerne. Her er syv bud på, hvordan du kan reducere madspild og spare på madkontoen ved at bruge resterne i madpakken.

LÆS OGSÅ: Sangria

Det kan være både hårdt og dyrt at komme tilbage efter en lang sommerferie og ind i dagligdagens rutiner igen. Men til gengæld betyder det, at det er det ideelle tidspunkt til at tilegne sig nogle gode, nye vaner, der både gavner miljøet og pengepungen.

Et godt sted at starte er ved at blive bedre til at udnytte alle resterne og huske at bruge det, der gemmer sig bagerst i køleskabet. Med få tips og tricks kan du nemlig nemt give resterne nyt liv i stedet for at de bliver smidt ud og er penge lige i skraldespanden.

Det kan du for eksempel gøre ved at genbruge resterne fra aftensmaden til madpakken og dermed også få inspiration til nyt indhold i madpakken. Her er madspildsaktøren Too Good To Go’s bedste tips til at forvandle resterne til nye favoritter i madpakken:

Havregrødscookies:

Man kommer nemt til at lave for meget havregrød, men heldigvis er det den perfekte hovedingrediens i madpakkecookies, der kan laves i et utal af variationer alt efter, hvad du har tilbage derhjemme. Sådan gør du: Bland havregrødsresten med 1-2 moste bananer og chokoladestykker. Tilføj evt. lidt ekstra havregryn, hvis massen er for flydende. Bag ved 180 C i 20 minutter.

Pirogger med kødsovs

Der er absolut ingen gode grunde til at kødsovsrester ender i skraldespanden. De kan nemlig bruges på et hav af forskellige måder – for eksempel i madpakke-venlige pirogger.

Sådan gør du: Grib en færdiglavet pizzadej og fold små pirogger med kødsovsen sammen med en rest ost. Bag ved 180 C i 20 minutter og så har du en ægte madpakkefavorit!

Minipizzaer med overskudsyoghurt

Har du en lille rest yoghurt (eller andet surmælksprodukt) i overskud? Så brug den i verdens nemmeste pizzadej, som du kan lave til mini-pizzaer – perfekte til madpakken!

Sådan gør du: Rør 2 dl yoghurt, 2 dl mel, 1/2 tsk bagepulver og et nip salt sammen. Dejen skal ikke hæve. Top med dit favoritfyld og bag i ovnen ved 200 C i 10-15 minutter.

Tip: Er du ikke i humør til pizza? Så kan du også bruge yoghurt til at lave små tærter eller bagels. 

Havregrynskugler med brune bananer

Brune bananer er ideelle til at bruge i havregrynskugler, der er den perfekte eftermiddagssnack. Sådan gør du: Bland en most banan, 2 spsk kakaopulver, 1 tsk honning og 1/2 dl finvalsede havregryn. Form massen til små kugler og rul dem i kokosmel.

Gulerodsboller

Har du et par gulerødder, der har ligget i grøntsagsskuffen lidt for længe? Brug dem til at lave overnight-gulerodsboller, der både kan spises til morgenmad og komme med i madpakken. Sådan gør du: Opløs 15 g gær i 3,5 dl vand. Tilføj 1 tsk salt, 1 spsk sukker, 100 g revet gulerod og 500 g mel og evt. frø/kerner. Sæt dejen på køl natten over og bag ved 200 C i ca. 15 min.

Tip: Forlæng holdbarheden på dine gulerødder ved at opbevare dem med vand i køleskabet. Når vandet skiftes regelmæssigt holder gulerødderne i op til en måned – klar til at putte i madpakken hver dag.

Ægge-muffins

Hvis du ligger inde med overskydende grøntsager eller pålæg, kan du nemt og hurtigt bruge dem til at lave lækre æggemuffins. De er desuden frysevvenlige og perfekte til madpakken.

Sådan gør du: Pisk 4 æg, 1, dl mælk, 600 g ost og ½ tsk bagepulver sammen og krydr med salt og peber. Skær dine rester i stykker, og vend dem i æggemassen. Kom dem i muffinsforme og bag dem ved 180 C i 10-15 minutter indtil æggemassen har sat sig.

Friske forårsruller 

Hvis rispapir ikke allerede er en del af dit basislager i køkkenet, så bør det blive det! Rispapirsruller er nemlig en idéel løsning til at komme af med rester af frugt og grønt eller diverse kød/pålæg. Sådan gør du: Dyp rispapiret i vand og fyld med hvad end du har til overs. Tilføj også en bøtte med dip (fx soya, chili mayo eller peanutsauce). Så har du en ny favorit til madpakken.

Kilde: Too Good To Go

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet