Fritter i alle farver

Ingredienser

2 portioner 

Vælg i alt 500-600 g blandede grøntsager eller kartofler, vælg blandt: 

Asparges 
Aubergine
Broccoli, evt. Bimi (lange) 
Grønne bønner
Grønkål
Hakkaido
Kartofler
Knoldselleri
Kålrabi
Pastinakker
Persillerod
Squash, grøn eller gul
Rødbede

4 spsk ekstra jomfruolivenolie

1 spsk saltflager eller alm salt

Et par stænger frisk timian (kan erstattes med tørret timian) 

Når du spiser mange forskellige slags grøntsager i mange forskellige slags farver, så møder du mange forskellige slags tarmbakterier. Det er godt. For tarmbakterierne har forskellige funktioner og man kan se, at folk der har mange forskellige bakteriearter i tarmen er sundere og vejer mindre end folk, der har færre forskellige bakteriearter i tarmen. 

LÆS OGSÅ: Sprøde grønkålschips med sesam, soya & chili

Sådan gør du

Hvis du bruger bimi-broccoli skal du nøjes med at skylle den. Bruger du almindelig broccoli skæres den i lange skiver. Skræl grøntsager med skræl og skær grøntsagerne i passende størrelse. Vend grøntsagerne i en skål med olie og salt og fordel dem på en bageplade. Læg friske krydderurter ved. 

Bag grøntsagerne i ovnen i 25-40 minutter. Vend dem løbende. De er færdige, når de er gyldne og sprøde i overfladen. 

LÆS OGSÅ: Friteret blomkål med sesam-trøffelcreme

Serveres på et fad eller et spækbræt sammen med fx palmekålpeste (side 181) og en dip af skyr. 

Tip:
 Serveres med et stykke fjerkræ eller fisk, og hvis du vil have stivelse til retten, kan hasselnøddehumus (side 174 i bogen) være et super alternativ.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide