Drikkevarer

Derfor skal du sørge for at spise gurkemeje

Derfor skal du sørge for at spise gurkemeje
Ingredienser

2-3 gurkemejerødder skåret i tynde skiver (de fås i Irma og hos velassorterede grønthandlere)

Du kan også anvende en spsk. tørret gurkemeje, men køb den fra en ordentlig forhandler, hvor du ved den ikke har stået på hylden i månedsvis. Gå efter den så frisk som muligt.

Saften fra 1 citron

1 stykke frisk ingefær i skiver, skåret i tynde skiver

Lidt frisk eller tørret appelsinskal

1-2 spsk. god honning

Jeg laver denne the et par gange om ugen, og opbevarer teen ved stuetemperatur. Så tager jeg mig en kop i ny og næ, jeg synes det smager dejligt, og tanken om alt det gode den gør ved mig er jo også rar 😉 Denne blanding er virkelig en immunbooster, og er helt perfekt til også at modvirke småforkølelser og lette influenza-symptomer!

Sådan gør du

Varm gurkemeje, citronsaft, appelsinskal og ingefær op i en gryde, lad det simre nogle minutter og tag det så af varmen. Når blandingen er lidt varmere end lunken, kan du røre honningen ud heri. Hvis honningen kommer i, når theen er for varm, dræber du dens gode antiseptiske og helende egenskaber. Nyd lun eller kold.

_____________

Derfor er gurkemeje godt

Frisk gurkemeje er en af de gode sager på sundhedsfronten, og når man læser lidt om hvilke egenskaber som knytter sig til krydderiet i både frisk og tørret form, så er det ret forståeligt. En super food med veritable superkræfter, denne lille rod med det smukkeste dyb-orange indre er simpelthen ikke for sjov. Det er curcuminet, det selvsamme pigment-stof som giver den fantastiske farve, der er er ansvarlig for rodens mange fine egenskaber. I øvrigt er det også gurkemeje som giver farve til en klassisk karryblanding, som, hvis nogen skulle være i tvivl, ikke er et krydderi i sig selv, men et blandingskrydderi, som består af altså, bl.a. gurkemeje.

De fleste af os kender tørret gurkemeje, mens den friske variant ikke er nær så udbredt herhjemme. Det er egentlig synd, eftersom den tørrede version kan have en lidt støvet og sært jordet smag, som ikke er lige elsket af alle. Den friske derimod har en anderledes mild smag med noter af orange og peber. Personligt finder jeg den tørrede god til at krydre varme retter, supper, gryderetter mm, mens den friske er egnet til både førnævnte, men også juicer, theer osv. Dog er det vigtig at understrege at curcuminets egenskaber først aktiveres under opvarming.

Men for lige at overbevise jer om, hvorfor I skal sørge for at spise den orange rod, vil jeg liste nogle gode grunde op til jer her

_______________

1.
Gurkemeje har meget fine anti-inflammatoriske egenskaber, og kan hjælpe og styrke helingsprocesser både inderst og yderst. Bland lidt tørret elller friskrevet gurkemeje med lidt ekstra jomfru kokosolie og smør det på små sår, det speeder helingsprocessen op, og afhjælper betændthed. Så må du leve med at blive lidt gul.

2.
Gurkemeje har antidepressive egenskaber, og er en naturlig måde
at modvirke mild depression på.

3.
Gurkemeje er fantastisk til at afhjælpe en dårlig fordøjelse, så hvis du har
spist lidt for meget,   eller for fedt, eller i øvrigt har en mave som rumler og
brokker sig lidt, så kan det hjælpe at drikke en kop gurkemeje-the
med citron og lidt honning.

4.
Gurkemeje virker kolesterol-nedsættende.

5.
Hvis du er en af de uheldige som lider af smerter under menstruationen, så kan en
kop af den gyldne drik virke smerte-nedsættende og lindrende.

6.
De fleste led-sygdomme skyldes inflammatoriske tilstande i leddet, og her er
gurkemeje også en god spiller at få på banen. Pga sin anti-inflammatoriske
og smertestillende egenskaber, modvirker curcumin den kroniske
inflammation i led, som giver smertefulde tilstande.

7.
Gurkemeje kan være med til at beskytte cellerne mod de frie radikaler, som
kan ødelægge den cellulære DNA. Ydermere hjælper gurkemeje kroppen
med at bekæmpe muterede kræftceller, så de ikke spreder sig.

8.
Gurkemeje har lever-rensende funktion, så hvis du f.eks er på
detox, så sørg for at drikke rigeligt gurkemejethe.

_______________

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *