Food&Health

Stenalderbrød

Ingredienser

600 g blandede nødder og kerner. Jeg bruger solsikkefrø, hørfrø, birkes, loppefrøskaller, mandler, hasselnødder og lidt nigellafrø, som giver en skøn let krydret smag

4 store æg

1 – 1 ½ tsk fint salt

½ dl koldpresset kokosolie, men almindelig neutral olie kan også fint gøre det

 

Stenalderbrødet er et rigtig godt og velsmagende alternativ til det almindelig glutenholdige brød. Konceptet omkring det er utrolig enkelt. Det består i al sin nemhed af ca. 600 g blandede kerner og frø som man blander med æg, olie og salt og vupti, har man efter endt bagetid, ja, et stenalderbrød. Uden gluten, men med masser af gode fedtstoffer fra nødder og kerner. Det skal nævnes at det er et meget kalorieholdigt brød, så er man ude på at tabe sig, skal man ikke bare spise løs. Det gælder ligesom med andet brød, at 1-2 skiver om dagen er godt. Brødet holder sig fint over adskillige dage, og begynder det at blive lidt tørt kan det ristes akkurat som almindeligt rugbrød eller franskbrød. Jeg elsker personligt at skære det i helt tynde skiver og spise det med en god gedebrie og måske lidt kvædemarmelade. En anden favorit er at smøre en skive med et tyndt lag tahine sesamsmør og toppe med tynde skiver æble og et drys kanel. Sådan en skive er fuld af næring og kan virkelig give fornyet energi når blodsukkeret er lavt.

Sådan gør du

Rør nødder og kerner med æggene, salt og olie til en ensartet masse. Sørg for at æggene er rørt ordentligt ud. Hæld massen i en brødform med bagepapir og bag brødet ved 160˚ i ca. 1 time. Lad det køle let af før det vendes ud af formen. Pak brødet ind i et viskestykke eller i bagepapir og opbevar det køligt.

Læs også: Maltrugbrød med kerner

Læs også: Fuldkorns-knækbrød med kerner

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *