Kefir – sundheds-vidundermiddel

Forleden dag fik jeg efter et besøg hos en veninde, Sofie, min helt egen sundhedsapostel, som altid har gang i diverse spændende kost-eksperimenter, en lille gave med hjem. Et glas med kefir-gryn. Øhh, kefirgryn, tænker du. Som er? Jo, nu skal du høre. Det er nemlig for godt til at være forbeholdt de særligt sundhedsbevidste, som ikke bliver afskrækket af tidens tendens omkring gæring og fermentering, som basically er hvad processen om Kefir handler om. Men for lige først at komme omkring det grundlæggende, vil jeg forklare hvad kefir egentlig er.

 

Kefir, hvad er det nu lige, at det er?

Kefir er en svamp. Så enkelt er det. Og ligesom andre svampe, lever den af sukker og vand. Sukkeret nedbrydes i en fermenterings- og gæringsproces til alkohol, kulsyre og mælkesyrebakterier, og det er sidstnævnte, der er interessant i en sundhedsmæssig kontekst. Foruden at danne probiotika, som er en betegnelsen der dækker over en række mikroorganismer, herunder primært mælkesyre- og bifidobakterier, som tillægges sundhedsfremmende egenskaber, fordi de ved deres tilstedeværelse påstås at have en gavnlig indflydelse på tarmens mikrobielle flora, danner kefir også en vifte af gavnlige vitaminer, særligt B-vitaminer, mineraler og sporstoffer.

LÆS OGSÅ: 10 ting du måske ikke vidste om din mavetarmflora

 

De to forskellige former 

Under betegnelsen kefir findes to slags; en der foretrækker at leve i mælk, og en der foretrækker at leve i vand. Det er den sidste, jeg har haft fingrene i, og den der giver en skøn læskende og sodavandsagtig drik, som vist på billedet. For mig var det de magiske ord: sund sodavand, som gjorde at jeg var nødt til at prøve konceptet vandkefir af, og nu er blevet så begejstret for det, at jeg har indtil flere flasker og varianter af selvsamme stående hjemme på køkkenbordet. Når ordet sund kan sættes foran noget uafvigeligt usundt som sodavand, så bliver jeg nysgerrig, og når jeg bliver nysgerrig, så kommer det jer til gode, kære læsere. Så bliver både I og jeg nemlig klogere.

Som sagt, så gjort. Jeg bestemte mig for at prøve en såkaldt ”hindbærbrus”, som er den skønne perlende drik I ser i glasset. Mest fordi jeg havde en bagtanke om, at mine børn skulle narres til at indtage en ordentlig dosis sundhed, helt uden på forhånd at have de sædvanlige forbehold for selvsamme, fordi de lynhurtigt scanner mig for mistænkelig meget begejstring omkring et sundt produkt, som oftest i deres erfaring IKKE smager godt. Kognitiv psykologi fra et børneperspektiv. Anyway, jeg tænkte, at noget der ligner rød sodavand så meget, ville være umuligt for dem at modstå. Og jeg fik ret. He – 1-0 til udspekuleret mor. Og det bedste var, at de kunne lide det. Yes!

 

Kefirs positive effekt på kroppen

Så nu til hvorfor vandkefir fremover er noget du skal integrere i din husholdning. Det er der nemlig adskille grunde til. Overordnet virker kefir som et fantastisk rensende og stimulerende middel til at holde vores fordøjelse og tarmsystem i optimal form, og det skal der ikke rynkes på næsen af, for som et af kroppens største organer, som hjælper os med at udskille de dårlige ting og optage det gode, er tarmens velbefindende ikke noget man skal tage let på. Som det siges i sundhedskredse: ”Du er ikke hvad du spiser, du er, hvad du optager”. Altså, du kan spise nok så sundt, men hvis ikke din krop kan optage alle de dejlige vitaminer, mineraler, gode bakterier mm, så er det jo lige fedt. Det kefir kan og gør, er at booste os med en masse mikroorganismer, som er de organismer der i forvejen findes i vores tarm. Det bevirker følgende:

  • Vores tarme, lever og alle andre organer optimerer deres evne til at rense affaldsstoffer fra kroppen
  • Gør vores hud smukkere
  • Optimerer vores immunsystem så vi bedre kan bekæmpe både de alvorlige og mindre alvorlige lidelser
  • Gør livet surt for de skadelige bakterier, svampe(eks. Candida), parasitter og vira
  • Beroliger vores nervesystem fordi kroppen kan slappe mere af, jo mere stærk og kampdygtig den føler sig
  • Giver os masser af letoptagelige næringsstoffer
  • Hjælper os til at fordøje bedre

GOT THE POINT? Kefir er sundhedsverdenens sort, og du skal med på bølgen.

Og før nogen spørger, så ja, det er vigtigt at bruge økologisk og usprøjtet frugt og bær, da eventuelle sprøjtegifte kan ødelægge den fine bakterieflora i kefirgrynene.

Opskriften på ”hindbær-brus”-kefir kan I finde her.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Dette indlæg har 3 kommentarer

  1. jytte jensen

    Må man drikke vandkefir ved diabetes 2

    1. Mette Thomsen

      Hej Jytte
      Da vi ikke er sundhedsfaglige personer, synes vi, at det er bedst, du spørger din læge/sundhedsperson 🙂
      Vh. Team ChriChri

  2. Kirsten Sprogø

    Er det forstået rigtigt at sukkeret bliver spist af kefiren og ikke af mig fleks.
    Og hvor længe kan kefiren holde sig i køleskab – jeg er væk i 4 uger.
    Mvh Kirsten

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet