Din guide til Biarritz: Den sydfranske perle

For et par uger siden havde jeg den udsøgte fornøjelse at besøge den sydfranske by Biarritz et par dage sammen med mine børn og noget familie. Jeg havde hørt fra en veninde, at byen havde masser af byde på, både i form af smukke strande, dejlig mad og god shopping, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Byen er en sydfransk kystby, beliggende ud fra Biscayabugten, og er populær både blandt franskmænd og turister, og så er det lidt af en surfer-magnet, pga. strandens fantastiske bølger og det vidunderlige klima. Udover at være super charmerende og ganske smuk at slentre rundt i, indeholder byen ganske enkelt det bedste af 3 vigtige ferie”verdener”. Den har masser af skønne restauranter, og her taler vi både morgen middag og aften, dejlige muligheder for at splashe lidt ud på shoppe-kontoen, her er både små butikker med alskens nips, udvalgt design, fine småting, lækre klassiske stribede strandklæder, plus selvfølgelig Galerie Lafayette med alle de kendte franske mærker som Maje, Sandro, Zadig & Voltaire. Sidst men bestemt ikke mindst har den en smuk, smuk kystlinje, som surfere fra hele verden kommer valfartende til, pga. de halsbrækkende bølger, der virker som en rød klud for øjnene af alle der blot er en smule bidt af at surfe. Heldigvis har byen også en lille lagune, en strand som ligger inde i en slags tange, og derfor er skærmet for den værste vind. Dog skal man holde et vågent øje, hvis man har børn med, for bølgerne er til den høje side. Men ud over det, er det en herlig lille strand, som man sagtens kan bruge en dag på, hvis vejret er til det.

Mht bolig, så er der masser af små town-hotels, som er rigtig fine, med en dejlig afslappet stemning, og tæt på centrum. Et godt bud kunne være det lille hotel Maison Garnier, 29, Rue Gambetta, som har et godt ry, og skulle være både hyggeligt, elegant og afslappet. Hvis du er til mere klassiske hoteller, og i øvrigt har den store pengepung fremme, er det smukke Hotel du Palais bestemt et besøg værd. Selv havde vi lejet en lille taglejlighed via Airbnb, temmelig skrabet interiør-mæssigt, men lejligheden lå perfekt, og havde det vi skulle bruge. Senge, et lille køkken, ok badeværelse og ikke mindst perfekt beliggenhed.

Vi startede den første morgen med en smoothie bowl fra det nyligt åbnede “Bali Bowls”, et såkaldt lille ´hole-in-the-wall´ sted, hvor de laver de lækreste super bowls, med masser af dejlig topping på. Der er ikke siddepladser, men stedet er located lige ved siden af Place de Georges Clemenceau, hvor der er masser af bænke, så man kan sidde lige midt i morgenmylderet og nyde sin bowl og sin kaffe.

Den første dag var vi på stranden, vejret var vidunderligt, og vi fik en fin halv dag til at gå dér, indtil varmen fik taget på os, og vi måtte kapitulere med et styks meget varm baby. Frokosten bestod begge dage af panini, de enkle dejlige grillede sandwiches, som franskmændene fylder med forskellige slags oste, skinke eller en skive tomat. Vi valgte gedeost og tomat, det var et hit hos både børn og voksne.
Eftermiddagen gik med at kigge butikker, dem er der rigeligt af, blandt andet på gaden som lå få minutter fra vores lejlighed, Avenue Victor Hugo, som havde både den skønneste lille vintage-bix, Harold et Maude, hvor vi fandt flere skatte, der måtte med hjem i kufferten, og adskillige dejlige tøj- og interiørbutikker. Hvis man er vild med at tage lidt franske delikatesser med hjem, er der også et par fine butikker til det.

Om aftenen spiste vi på en lille bistro, fra hvilken vi kunne skimte vandet. Det var fint, ikke noget vildt, men ganske udemærket. Vi var der en mandag, og havde fuldstændig glemt, at mange af de bedre restauranter har lukket om mandagen, så det blev den lidt mere turistede variant. Tilsyndeladende har franskmænd dog, så meget respekt for deres kulinariske traditioner, at det er svært at finde noget der er rigtig skidt. Hvilket man kun kan glæde sig over. Efter maden gik vi en tur lang dens smukke strandpromenade, børnene fik en is fra den lille isvogn på stranden, og alle var glade.

Næste morgen nød vi en langsom og superdejlig morgenmad på Milwaukee café, som er eget af en amerikansk kvinde, og har taget det bedste fra det amerikanske køkken og suppleret med den franske. Klassiske blueberry pancakes, de bedste jeg til dato har fået, masser af dejlige friskpressede juicer, acai-bowls, æg og bacon, frugtsalater, bagels og et dejligt udvalg af scones, cookies, hjemmelavede barer mm. Og så selvfølgelig god kaffe. Et super dejligt sted!

Vejret var ikke tip-top, så vi tog endnu en dag hvor vi kiggede butikker. Galerie Lafayette blev besøgt, og efterfølgende blev de tålmodige børn belønnet med et stykke fyldt chokolade hos “Chocolatier Henrier Patier”, hvor man kan få alskens dejlig chokolade. De har desuden de mest vidunderlige hjemmelavede is betrukket med et tykt lag chokolade. De er ikke billige, men de LÆKRE! Det blev en gående frokost ligesom dagen før, og eftermiddagen summede vi bare rundt, kiggede på må og få, indtil børnene var ved at være trætte. I løbet af den sene eftermiddag trak det op til regn, og så skal jeg ellers lige love for at himlen åbnede sig over os. Det regnede som det kun kan regne sydpå, med store tunge dråber, som gennemblødte os på nul komma fem. Vi blev ret hurtigt enige om, at aftensmaden måtte indtages hjemme, efter skiftetøj, og købte en masse dejlige delikatesser fra en forretning tæt på hjemme. Til den nette sum af ca. 200 danske kroner købte vi så mange lækkerier, at vi dårligt kunne komme igennem det hele. Det er rørende billigt, og af virkeligt høj kvalitet. Desværre huske jeg ikke hvad butikken hed, men den lå ganske tæt på det lille tors, som ligger midt på Avenue Victor Hugo. Havde vejret været til det, havde vi spist burgere på Bonheur, en relativt ny burger-joint, som efter sigende skulle have nogle virkelig gode burgere.

Dagen efter gik turen tilbage ind i landet i det sydfranske, hvor min kusines dejlige bedsteforældre bor i landsbyen Pouillon. Men det bliver ikke sidste gang jeg tager til Biarrits. Det er virkelig en dejlig by, og efter sigende skulle der liggende adskillige små charmerende kystbyer, som man jo passende kan tage i samme omgang. A bientot, Biarritz!