Food&Health

Sådan undgår du at blive forspist til julefrokosten

Sådan undgår du at blive forspist til julefrokosten
Facts

Sara Torvallbach & Umahro Cadogan

Stifterne af My Body Is My Boss-foløbet og indehavere af Mybodyboss.com 

Du kan følge My Body is My Boss på Instagram her

Sara og Umahro  har sammen startet My Body Is My Boss, som er et 12 ugers online forløb til kvinder, der ønsker at etablere en sund og lækker livsstil, samt have det fantastisk med sin krop. I forløbet får du alle hemmelighederne, rutinerne, erfaringerne, samt køreplaner, viden og støtte til at nå en livsstil, der bl.a giver dig kroppen du drømmer om. På deres blog deler de ud af gode råd og tips til en sundere livsstil og bedre velvære.

Kom igennem julefrokosten uden mavesmerter

Du kender følelsen. Du har skruet dig ned i din fineste julefrokostkjole, taget stiletterne på, klar til årets julefrokost. Denne gang vil du føle dig lækker, med god energi og overskud til at tale med den sidemand du ender med. Og for GUDS SKYLD, du vil ikke forspise dig denne gang. Det er du fast besluttet på!

Du husker nemlig alt for godt den obligatoriske julefrokostfølelse, hvor kjolen ender med at stramme, maven buler upassende ud, som var du gravid, ja for ikke at tale om den luft i maven, der gør det mere sandsynligt, at du snakker med rygerne udenfor end at du kan sidde og have en intim samtale i et hyggeligt hjørne med en sød kollega. Men ikke denne gang tænker du.

Selvom du ser alle dine yndlingsretter komme ind på bordet og du mærker dine tænder løbe i vand, så går det måske meget godt. Du evner at beherske dig. Lige indtil det gyldne øjeblik, hvor du for hurtigt har fået en snaps for meget og du rammer et uopmærksomt øjeblik, hvor du er mere fordybet i en samtale, end i at beherske dit indtag af den lækre julemad. Og så skete det. Maven buler, du er tung i hele kroppen. Du kigger dig selv i spejlet og føler at den lækre julefrokostkjole hellere skulle have været joggingbukser. For der er ikke meget lækkert over dig mere må du trist konstatere. AV!

Hvordan kunne du have forhindret det? Vi giver dig 3 gode råd:

1. Dagene op til din julefrokost er det en god ide at at ruste din mave med gode mave-tarm bakterier. Det gør du bedst igennem kambucha the eller probiotika piller, som du kan købe på apoteket. Dette øger din maves modstandskraft og gør den mindre sensitiv. Hav’ mavepillerne med til julefrokosten og spis både en inden dit måltid og efterfølgende hvis du mærker behov det.

2. Undgå mælkeprodukter og gluten til julefrokosten. Disse to er ofte de største største syndere. Så undlad at spise brød og pasta hvis du kan. Gå også gerne udenom dressingerne og risalamenden lavet på mælk. Hvis din mave er ekstra sart er det også en god ide enten helt at undlade eller at skrue kraftigt ned for indtaget af kartofler og ris.

3. Lad din fordøjelse arbejde godt for dig, således at lader være med at drikke noget 10 minutter før du spiser og 30 minutter efter du spiser. Kan du give dit system ro til blot at fordøje hvad du har indtaget, fungerer din fordøjelse som en ild der nedbryder maden hurtigere. Indtager du væske, slukker det ilden og kan gøre dig oppustet samt sløve processen.

Bonus tip – hav aldrig de billige strømpebukser på, der strammer det forkerte sted på maven. Sørg for at købe dem af kvalitet, som er designet bedre og giver dig plads til at din mave kan udvide sig.

Når skaden er sket! Gode råd til, hvad du kan gøre

1. Tal pænt til dig selv. Også når du står ude på badeværelset, kigger dig i spejlet og hader hvad du ser. Selvom du er oppustet, forspist og måske halvbedugget, så er der ingen grund til at ødelægge din aften ved at sige til dig selv at du er grim, dum, træls og ser forfærdelig ud. MAN UP WOMAN – så selvom du måske føler de ting så kig dig i spejlet og sig: “Jeg er både smuk, sød, blød og dejlig – jeg vil have en sjov aften og få det bedste ud af det – desuden forspiser alle sig til en julefrokost, så jeg er helt okay”

2. Hvis du har fået luft i maven er det vigtigt at du ikke holder på den igennem aftenen. Det vil forværre dine smerter og gøre at din oppustede food-belly bliver ved med at se højgravid ud. Sørg for at bevæge dig i stedet for at sidde for stille. Gå en tur hvis du kan, gå rundt og tal med folk, dans eller gå ud til rygerne og tal med dem. Det at du bevæger dig sætter gang i dit system, fremfor hvis du er stillesiddende, og så kan du også lettere lukke en fims ud når du skal. Husk at du kan gå på toilettet og slippe luften ALLE de gange du har brug for det og blot skylde skylden på læbestiften hvis nogen skulle spørge.’

3. Drik godt med vand igennem aftenen (Blot vent til 30 minutter efter du har spist) og spis dine probiotikapiller hvis du har fået nogen med i tasken. Hold dig fra mælkeprodukter, brød, pasta, kartofler, ris og alt andet tungt mad resten af aftenen. Bedst af alt, lad være med at spise mere.

Hvad er det bedste at gøre dagen efter?

Dagen derpå har du typisk lyst til at ligge på langs. Du kom jo for sent hjem og fik både for meget at spise og drikke måske. Så en dag på sofaen med film, chips og takeaway kan virke tiltalende. Men hvis du navigerer kommer du dig hurtigere over det og trækker ikke den flade energi og tunge følelse langt med ind i din nye uge.

1. Bevægelse er din ven. Hvis du går en dejlig lang tur hvor du får frisk luft og får rørt kroppen, vil det være optimalt. En tur i sauna så du sveder toxiner ud, eller forkæler dig selv med en tur i svømmehallen vil også være rigtig godt.

2. Sørg for at få masser af protein og fedtstof dagen derpå, således at dit blodsukker stabiliseres igen. På denne måde undgår du at have usunde cravings i flere dage efter. Det betyder godt med letfordøjeligt kød som kylling, fisk og kalkun. Samt gode grøntsager som broccoli, edamame bønner osv. Hertil en lækker pesto, avocado, nødder og en god olie på din mad. Men gør blot dig selv den tjeneste, at du spiser små portioner flere gange igennem dagen, frem for få store. På denne måde mindsker du din mavesæk og din mave har en chance for at blive hurtigere flad og god igen.

3. Hvor hurtigt din fordøjelse arbejder er forskelligt. Det kan tage op til 72 timer for kroppen at processe maden og få den ud igen, hvilket er længe at have julemad i sig. Det mest optimale er derfor, at du støtter din krop til at kunne komme stort på toilettet dagen efter.

Det er der mange veje til:

– For de rutinerede gælder det en mave-tarm skyldning ved dig selv eller på en klinik.

– Det mere milde valg er at spise godt med C-vitamin og magnesium dagen efter, så du får løs mave og kan komme af med noget.

– Har du en mere genstridig forstoppelse kan du købe en afførende the, som vil fremprovokere en diarre. Dette er ikke behageligt, men kan være en god engangsløsning fremfor at have gammelt mad i tarmene, som spreder toxiner og gør dig dårligt tilpas, uden du selv kan få det ud.

Ta’ selvfølgelig probiotikapiller til mavsen dagen derpå også.

Vi håber denne guide vil hjælpe dig godt igennem de værste gener julefrokosterne kan bære med sig.

Vil du være vedvarende Happy, Healthy & Hot? Så kan du starte i dag på My Body is My Boss forløbet, som er et 12 ugers online forløb til kvinder. Læs mere her

Rigtig glædelig jul!

Happy Hugs

Umahro Cadogan & Sara Torvallbach

– My Body Is My Boss –

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *