Food Talks

Svesker – En superfood du har ignoreret for længe

De fleste ved ikke, at svesken kan kaldes en superfood ligesom chiafrø, gojibær eller broccoli. Den skønne sveske er nemlig spækket med gode næringsstoffer og kan give et boost til din mad i hverdagen.

LÆS OGSÅ: Derfor er magnesium vigtig for din krop

Men hvorfor er svesker er gode for dig? Her har du 5 interessante grunde:

  1. Er du én af dem, der har svært ved at få de seks stykker frugt eller grønt om dagen som anbefales i de otte officielle kostråd? Tre svesker svarer til at spise et af de seks stykker frugt eller grønt dagligt.
  2. Svesker har et højt fiberindhold. Spiser man 100 gram svesker hver dag svarer det til 7,1 g fiber – eller ca. en fjerdedel af det anbefalede fiberindtag på 25-30 gram.
  3. Svesker er det perfekte mellemmåltid – de er naturligt søde og saftige, men har et lavt glykæmisk indeks på 29 – fordi de frigiver energien forholdsvis langsomt. Derved tilfredsstiller de din trang til lækkerbiskner, men giver dig ikke den kortsigtede energi, hvorefter du går sukkerkold, ligesom så mange andre snacks.
  4. Svesker indeholder ingen tilsat sukker og er fedt- og saltfrie. Svesker er nemme at have med i tasken som snack.
  5. Svesker har et højt indhold af kalium og vitamin K og er en kilde til magnesium, som alle er vigtige for knoglernes sundhed. Forskning tyder på, at 5-6 svesker hver dag kan bidrage til at forhindre knogleskørhed. 

Nemme opskrifter med svesker

Vil du have inspiration til, hvordan du kan bruge svesker i smoothies eller som snack, så kan du se mere her.

 

 

Kilde: Sunsweet

 

Share This