Food&Health

10 gode råd til en sundere dagligdag

10 gode råd til en sundere dagligdag

Trænger du til at at booste din sundhed, eller har du bare brug for at have en sundere hverdag, så har vi samlet 10 gode råd til, hvordan du kommer igennem livet med et bedre helbred og en forbedret livskvalitet.

1. Drik vand og gerne meget af det!
Du hører det så ofte, og nu siger vi det altså igen – Drik masser af vand! Du skal drikke cirka to liter vand hver dag. Et godt tip, som husker dig på at drikke nok vand, er at have en vandflaske stående på skrivebordet, som du kan drikke af. Husk også at drikke et stort glas vand før og under hvert måltid.

2. Spis grønt

Grøntsager er godt og er nøglen til den slanke krop. De er proppet med fibre, hvilket får din fordøjelse til at arbejde optimalt og giver dig en god mæthed.

Med andre ord – din mave vil takke dig for at inddrage flere grøntsager i din daglige kost.

3. Spis proteiner

Proteiner er endnu et vidunder, som er med til at give dig en slankere krop. Proteiner er med til at forbedre din fedtforbrænding og giver dig en større mæthed.

Gode kilder til protein:

·  Skyr

·  Æg

·  Kød

·  Fisk

·  Mælkeprodukter

·  Soyabønner

·  Linser

·  Bønner

4. Husk morgenmaden

Husk at spise morgenmad hver morgen. Det første måltid på dagen er med til at give dig energi og sætter gang i din forbrænding. Hvis du ikke kan få en bid ned om morgenen, så lav en smoothie eller en friskpresset juice i stedet.

5. Forbered dig på at gå i seng

Er det blevet sengetid? Så sørg for at skrue ned for lys og tv i god tid inden. Dit hoved har brug for ro, og kunstige lyskilder som skærmlys og tv-flimmer stresser og narrer dit indre ur – og ja! det gælder også din smartphone. Drop Instagram- og Facebook-kiggeriet inden sengetid.

6. Tjek indholdet i din mad

Er du egentlig klar over, hvad din mad indeholder? Sørg for at tjekke varefortegnelsen på den mad, du køber i supermarkedet. Du bliver hurtigt overrasket over, hvor mange produkter der er tilsat sukker eller mel, på trods af at det intet har at gøre i dine fødevarer.

Et godt tip: Et produkt skal helst ikke have over tre E-numre.

7. Drop lightprodukter

Forskning viser, at det kan være lige så slemt, hvis ikke værre, at indtage lightprodukter, så lad dem ikke være en del af din daglige kost.

8. Nyd lidt mørk chokolade

Mmm! Chokolade er godt og smager himmelsk. Chokolade har et godt udbytte af antioxidanter og giver en følelse af lykke. Herudover kan chokolade virke afstressende, hvilket mange af os kan nyde godt af i dagligdagen.

9. Optimér din fysiske aktivitet

Hvis du har svært ved at få fysisk aktivitet ind i din hverdag på grund af manglende tid, så sørg for at gøre den fysiske aktivitet til en del af dine daglige vaner.

Tag cyklen på arbejdet, hent børnene på gåben, planlæg fysisk aktivitet med børnene, og tag ALTID trapperne – dette er blot nogle af de få ændringer i din hverdag, som kan være med til at gøre dig mere fysisk aktiv, uden at det går ud over din tid.

10. Spis vitaminer og mineraler

Det er vigtigt at få sine vitaminer og mineraler hver dag. Nedenfor ses en top fem over de vigtigste kilder til vitaminer og mineraler.

·  Magnesium

·  D-Vitamin

·  Zink

·  Mælkesyrebakterier, to gange dagligt

·  Fiskeolie

Læs også: Din guide til bedre søvn

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *