Er din krop for stresset?

Er din krop for stresset? Om svaret er ja eller nej, så vil du elske løsningen.

Føler du faktisk, at du spiser sundt og prøver at få tid til at træne, og stadig føler du ikke, at du får resultaterne?

Eller føler du, at du ikke har det godt i din krop, f.eks. med svingende humør, svingende sult og ingen kontrol over din søde tand?

Så kan det have noget med dit stressniveau at gøre.

Hvis din krop er stresset, gør det ondt værre, hvis du presser din krop for meget, med f.eks. løbetræning eller anden hård kredsløbstræning.

Eller hvis du prøver at presse den til at spise mindre.

Se på tjeklisten, om din krop er på vej eller allerede er i en ond stress-spiral.

 

Er dit stressniveau for højt?

·  Falder du først i søvn efter kl.23.00 om aftenen?

·  Sover du dårligt om natten?

·  Har du brug for kaffe for at holde dig gående igennem dagen? (Selv 1-2 kopper dagligt som opkvikker er for meget)

·  Spiser du slik eller andre søde sager hver dag (som brød med honning eller tørret frugt) for at få energi om eftermiddagen?

·  Har du meget lyst til sødt eller salt?

·  Føler du dig diffus eller glemsom?

·  Har du svært ved at tabe dig, også selvom du synes, du spiser sundt og motionerer? 

Hvis du kan sige ja til 2 eller flere, så er dit stressniveau for højt.

Hvad skal man så gøre, hvis ens stressniveau er for højt?

Betyder det så, at du ikke kan tabe dig og heller ikke skal træne? Nej, så er det bare lidt anderledes, der skal sættes ind, end hvis du var frisk som en havørn.

Rådene herunder er slet ikke kun for dem der er stressede! For du, som ikke er stresset, skal helst ikke havne som stresset, så læs bare med.

Hvis din krop er for stresset skal du:

·  Gå en tur på 30 minutter udenfor nogle gange om ugen, så du får luft og sollys.

·  Sørge for at trække vejret helt ned i maven og f.eks. sidde stille og koncentrere dig om at trække vejret ”rigtigt” i 10 minutter et roligt sted hver dag.

·  Prøve restorativ træning som f.eks. begynderpilates, yoga eller træningsforme, der udspringer af kropsbehandlingen SDS.

·  Være god til at sætte afslapning på din ugeplan, så du er sikker på at få stresset godt af.

·  Være sikker på at give din krop sund nærende mad, der indeholder vitaminer og mineraler samt sunde og gode fedtsyrer.

·  Spise i hvert fald et varmt måltid hver dag. Det har en beroligende effekt på både fordøjelse og krop.

·  Få varme og fysisk berøring. F.eks. hos en massør med varm oliemassage eller shiatsu-behandling.

Fysisk berøring frigiver hormoner, der får dig til at slappe af og føle ”lykke”. Derfor kan det være det, jeg ”ordinerer”, hvis jeg møder stressede kvinder. En gang om ugen – i hvert fald i en periode.

Derfor er det ikke kun luksus at gå til massage og gøre noget godt for sig selv, men det er også sundhedsmæssigt fordelagtigt at få noget så dejligt som en kropsbehandling.

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet