Food&Health

Inspiration til din træning

Inspiration til din træning

Vi ved alle at det er vigtigt at få motion, dog kan det til tider være svært at presse træningen ind i sit daglige program, og svært at tage sig sammen til at komme afsted, men det er der heldigvis råd for. Læs med og lad Anne overbevise dig om, hvorfor du skal motionere:

Motion, fysisk aktivitet, træning, hvad du end kalder det, så lover jeg at det vil gøre dig: 

•   Gladere

•   Sundere

•   Raskere

Jamen er træning ikke bare noget man skal hvis man skal tabe sig, eller man går til en sport?

Nej. vi er skabt til at bevæge os, og det udløser lykkegivende hormoner når vi bevæger os mere end 30 minutter. Og hvem vil ikke gerne være lykkeligere?

Hvorfor motion overhovedet?

Jeg er sikker på, når du har kigget på listen nedenunder tænker du: Hvis jeg får så meget ud af det – så kan jeg godt gå i gang!

•   30 minutters fysisk aktivitet holder livsstilsygdomme som type 2-diabetes og hjerte-kar sygdomme væk

•   Det styrker dine knogler, så du ikke så let får brud

•   Det øger dit stofskifte (altså, dermed også bedre fedtforbrænding)

•   Det forbedrer dit kredsløb

•   Sænker din insulinfølsomhed (hvilket er godt når du skal tabe dig)

Vi er udstyret med gener, der kun bliver aktiveret når vi er fysisk aktive. Det er gener der er enormt vigtige for vores sygdomsbekæmpelse og immunforsvar generelt.

Så med andre ord, du holder dig rask når du motionere.

For bare 5.-10.000 år siden var vi samlere og jægere. Vi skulle arbejde meget mere for at få mad, end vi gør i dag, og var helt naturligt fysisk aktive hver dag.

Genetisk ændrer vi os ikke så meget på 10.000 år. Så vores krop skal stadig bevæge sig, for at kroppen opretholder de funktioner vi egentlig er udstyret med, for at kroppen fungere. Det er bevist, at hvis du er aktiv og laver vægtbærende motion i barn-og ungdom, vil din knogletæthed forøges, så du undgår slid og brud også når du bliver ældre. Så det er en fantastisk idé at tage ungerne med ud og være aktive. (Kilde: Sundhedsstyrelsen)

Christiane siger: Den største øjenåbner for mig har været, at det betaler sig at træne. For krop og sind. Træning behøver ikke at have noget med vægttab at gøre, det har ligeså meget med velvære og kroppens sundhed at gøre.

Har du lagt mærke til at små børn løber alle steder hen? Det falder dem simpelthen naturligt og de griner tit imens. Tænk over, at vi engang løb eller gik alle steder hen. Husk på det i din hverdag, du er skabt til at bevæge dig. For at opveje den livsstil vi har skabt de sidste 50 år, hvor de fleste har fået stillesiddende arbejde, et fjernsyn at sidde foran, computere og mails i stedet for at gå med beskeder, er at:

•   Være fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen

•   Komme ud og få luft og sol – selvom solen ikke skinner er det alligevel vigtigt for vores helbred

•   Sørger for at spise mad der er sund, og ikke belaster vores krop.

En sundere og slankere krop med træning og motion:

Hvis du oveni at være sund og rask, gerne vil have en stærkere og slankere krop, så skal du vælge en motionsform der gør præcis det for dig, og gøre det kontinuerligt. Altså hvis du gerne vil kunne se, og mærke resultater på din krop er det noget du er nødt til at gøre noget ved nogle gange om ugen, og ikke kun én uge, men mange uger i træk.

Så hurtigt går det faktisk!

•   2 gange begynderløbetræning og Annes øvelser lavet til Christiane i 4 uger:
1-2 kg fedt på 4 uger, og synlige resultater

•   3 gange begynderløbetræning og Annes øvelser til Christiane i 4 uger:
2-3 kg fedt, centimeter slankere på kroppen, og virkelig synlige resultater.

•   4 gange træning om ugen, begynderløbetræning, Annes øvelser til Christiane og f.eks. en holdtime, kombineret med kosten her i november :
3-5 kg fedt, 1 tøjstørrelse og overbevisende og synlige resultater

Christiane siger: Når jeg er vedholdende med min træning kan jeg virkelig mærke en forskel.

Min krop er stærk, og mit sind er mere fokuseret. Når jeg træner kontinuerligt kan jeg sagtens se det på min krop, den former sig efter hvad end jeg fokusere på. Jeg får styrke og bliver tonet.

Åh, men jeg synes træning og motion er så hårdt og gør ondt

Det er ikke meningen. Det er meningen, at det gerne må være hårdt, men ikke ulidelig hårdt. Så sved på panden, og husk – der er nemlig forskel på mental træthed og fysisk udmattelse.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *