Pilates

Pilates er en lidt mere rolig form for træning. Det vil sige, det er uden hop og tunge løft. Det kan være udfordrende på en anden måde, men det er mere kontrolleret og i faste former end hvis du løber eller laver styrketræning. Pilates har fået navnet fra opfinderen af træningsmetoden, der hedder Joseph Pilates. Det startede som en træningsform der skulle genoptræne soldater der lå på hospitalet, og andre mennesker med svære smerter eller skader. 

LÆS OGSÅ: Nyhed til dig, der ønsker en sundere hverdag

Træningen har meget stor fokus på:

  • Kontrollerede bevægelser
  • Øvelser i fuld bevægebane
  • Stræk af hele kroppen
  • Øgning af styrke af ”kropskorset”, også kaldet ”core”, for en stærkere ryg

Der findes både pilates uden redskaber, og så findes der flere forskellige udgaver af pilates træning med redskaber eller i maskiner som:

  • Reformer-pilates, som foregår i en maskine der ligner et stort stativ med snore i
  • Pilates med bolde, som du bruger som understøttelse af øvelserne
  • Pilates med ”bånd”, det er to stykker tyndt jernbånd, der er sat sammen af to gummi-håndtag, som du kan presse på med både arme eller ben

Reformer-pilates kan laves både som personlig træning i en ret ekstensiv og stor maskine, hvor det kræver en udførlig uddannelse at træne folk i.

Reformer-pilates kan nu også trænes på hold, hvor maskinen ikke er helt så ekstensiv, og træningen er mere ”overfladisk”, end træningen alene i den helt store maskine.

LÆS OGSÅ: Skal jeg varme op inden træning?

Pilates træning er virkelig effektivt hvis du har dårlig ryg, skal genoptrænes fra en skade, eller ikke er til højlydte aerobictimer, men gerne vil have en flot rank holdning og føle dig stærk og godt tilpas. Træningen foregår hele tiden kontrolleret, og med meget udførlige instruktioner fra træneren. Det er en meget elegant form for træning, der til tider kan ligne lidt jazz-ballet eller ballet set udefra. Men det er mere målrettet og hårdere for muskler, end jazz- og ballet.

 

Hvordan kommer jeg i gang?

Der findes heldigvis mange steder der udbyder pilates. Der er kommet rigtig mange timer på programmerne rundt omkring i fitnesscentrene, og de deciderede ”pilates-studier” har også rigtig fået luft under vingerne, med mange medlemmer. Så du kan faktisk bare tjekke dit lokal-område for et rigtigt pilatesstudie hvis du gerne vil i gang, eller kigge på programmet i fitnesscentret, hvis du vil snuse til det.

Instruktørerne i fitnesscentrene kan være rigtig gode, men hvis du seriøst ser din træningsfremtid i pilates, så vil jeg anbefale dig også at prøve et rigtigt studie der udelukkende har pilates.

 

Hvor effektivt er det?

Jeg synes tit det er svært at svare på, lige med pilates. For man skal være meget specifik med svaret. Så derfor har du det jeg plejer at svare her:

  • Hvis du har dårlig ryg, ondt i nakke eller hoved tit, eller skal tilbage efter en skade er det virkelig effektivt
  • Hvis du gerne vil strækkes godt ud, føle dig stærkere og have haft en træning med velvære og ro, så er det også virkelig effektivt
  • Hvis du gerne vil tabe dig, og kunne se muskelaftegninger, så er du nødt til enten at være utrolig godt bygget og disponeret for i forvejen at forbrænde fedt og bygge muskler, hvis det skal være effektivt

Christiane har trænet en del pilates på reformer-hold med stort velvære. Men vi har måtte arbejde med andre metoder når hun har skulle i form til noget bestemt.

 

Fordele og ulemper?

Det er virkelig dejligt, og rigtig godt for kroppen at gå til pilates. I en travl hverdag vil jeg sige, at hvis du udelukkende skal i form og måske tabe dig, så vil jeg lægge kræfterne i løbetræning og min form for styrketræning FIT metoden, altså med mange gentagelser, med noget vægt på.

LÆS OGSÅ: Hjemmetræning: 5 effektive øvelser

 

Annes personlige erfaring:

Jeg har brugt det som en slags afslapning, eller afveksling af min egen træning når jeg har været til pilates. Men jeg har ikke kunne bruge udelukkende det til at komme i form. Der skal man være naturligt tyndere af bygning, hvis det skal kunne lade sig gøre.

 

Christiane anbefaler:

Jeg har dyrket en del pilates gennem årene. Jeg elsker pilates teknikkerne, og det konstante fokus på at styrke din core. Mange pilates øvelser bliver brugt i alle mulige former for holdtræninger, og det giver god mening, for det er nogle øvelser der virker. Det kræver teknik, smidighed, balance og styrke. Men vi skal jo alle starte et sted og der er også begynder hold.

Det er smidigheden er den største fordel ved at dyrke pilates – min krop er ikke som den var dengang jeg dansede. Og jeg kan godt lide at det er udfordrende, og at jeg skal gøre mit optimale for at få noget ud af alle øvelserne. Mavemusklerne især er til at mærke efter en pilates time. Det føles rart.

 

Hvem vil du anbefale at gå til pilates?

Dansere, folk med god koordination, kropforståelse og balance, og begynder timer til folk med meget stillesiddende arbejde og ryg-skulder problemer.

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet