Styrketræning

Styrketræning er noget af det, der virkelig altid har været en træningsform. Ligeså længe der har været mennesker på jorden. Vi skulle bruge vores krop til at løfte tunge ting, lavede konkurrencer om hvem der var stærkest, og senest har vi brugt styrketræning til at holde vores kroppe stærke. 

Styrketræning betegnes kort fortalt om en træningsform, hvor du belaster din muskel helt til grænsen af hvad den kan klare. Derved river du de små fibre din muskel er bygget op af, over. Man skal altid give en muskel minimum 48 timer til at restituere, når man har trænet den så hårdt. For i restitutionsfasen (når du er færdig med træningen,  og holder pause) opbygges muskelfibrene igen, nu lidt stærkere og større for at kunne modstå samme, eller større belastning næste gang du udsætter den for træning.

Styrketræning er tit noget de fleste piger tænker ”Åh, det er sådan noget med store håndvægte eller at sidde i en maskine”. Og ja, det kan styrketræning også være. Men det er meget mere end det. Styrketræning er ”træning for styrke”. Du behøver ikke skulle sidde med en tung håndvægt og træne oversiden af din arm, eller være viklet ind i en maskine, som kun kører op og ned for skulderen. 

Der er kommet rigtig mange muligheder for at dyrke styrketræning. Også for piger. CrossFit bølgen har ramt Danmark, og det er også styrketræning. Også kettlebells, den store runde kugle med håndtag, er styrketræning, og derudover er der kommet styrketræning på holdprogrammerne i fitnesscentrene. Christiane er også blevet trænet med styrketræning, men dog ikke med meget tunge vægte. Det befinder hendes krop sig ikke så godt med. Men vi har brugt vægte, kettlebells og også træningsudstyret der hedder en TRX. Det er en lang lærredssnor, med to håndtag i enden. Den har uanede antal af øvelser, og fungere rigtig godt til træning med egen kropsvægt. Den er oprindeligt udviklet af NavySeals i USA.

Hvad kan jeg få ud af det?

Det kan faktisk virkelig være effektivt med styrketræning. Men det kræver at man virkelig går til den, har en program eller en træning sammensat af en instruktør, og derved har en forsikring for, at du kommer kroppen igennem, og ikke overtræner de samme muskler.

Styrketræning er effektivt til at forme kroppen. Og virker også til dels som fedtforbrænding. Men det er mest set på den forbrænding du har efter træning, og ved at dine muskler bliver større og derfor kræver mere brændstof, altså kulhydrater og fedt.

Hvordan kommer jeg i gang?

Jeg vil klart anbefale at du får en programlægning, eller en session hos en personlig træner, eller kvalificeret instruktør i dit lokale fitnesscenter. Styrketræning er ikke noget man nemt selv begiver sig ud i, da man meget nemt kan komme til skade, få en overbelastning eller gøre ting forkert. Så sørg for at få ordentlig vejledning, hvis du gerne vil i gang.

En enkelt ulempe:

Det er ikke alle der ligesom ”falder til” i styrketræning. Jeg har haft mange klienter der ikke føler det godt på kroppen, og så laver vi bare styrketræning på en måde hvor vi bruger kropsvægt noget mere, og bruger vægte men med flere gentagelser.

Og så er der det ved styrketræning, at du skal have fedtet af dine muskler, før man kan se det hårde arbejde du har lavet med styrketræning. Og det er ikke altid nemt.

Annes egen erfaring:

Jeg har trænet rigtig meget styrketræning i mit liv. Jeg har trænet tungt, kun med min egen kropsvægt, og med ikke så meget vægt og flere gentagelser, som jeg absolut finder bedst og mest effektivt til kvinder.

Jeg fandt mig, som Christiane, og mange andre, ikke godt tilpas i den tunge styrketræning, og har også set de pæneste resultater med lidt mindre vægt på, og flere gentagelser end de klassiske 8-12, som typisk bliver brugt til styrketræning.

Christianes anbefaling:

Jeg har aldrig brudt mig om at træne i maskiner. Jeg syntes ikke at jeg ser resultater på samme måde som når jeg laver mere simple øvelser med lav vægt og egen kropsvægt som fx de øvelser vi viser i bogen. Jeg føler det er dynamisk at bruge sin krop aktivt i stedet for at sidde statisk i en maskine, eller med tunge vægte.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet