Food&Health

Yoga

Yoga

Yoga er en mange tusind år gammel træningsmetode, der stammer fra Indien. I Indien er det nærmest mere en livsstil end det er en træningsmetode. Der findes utrolig mange former for yoga, både meditativ og meget hård trænings-yoga. Og de kan noget forskelligt, men fælles for dem er, at det er utrolig fantastisk hvad det kan gøre for forbindelsen mellem krop og sjæl.

Der findes nærmest en yogaform, for hver personlighedstype – og det er nok også det der gør, at yoga er blevet så populært i hele verden, og har overlevet i så mange år.

Yoga er en masse øvelser, sat sammen i en serie.  De har alle sammen navne, og er alt fra at sidde i skrædderstilling, sidde på knæene, stå på hovedet, til de mest fantastiske balancestillinger du kan forestille dig. I nogle yoga-former, f.eks. Bikram yoga’en, er øvelserne de samme hver gang. Så man bliver bedre og bedre til øvelserne, og kan komme længere ”ind” i øvelsen. Altså stå bedre på fødderne, eller strække benene mere.

Det foregår altid i en rolig stemning, måske med noget helt meditativt musik til, eller slet ikke noget.

Af de mest populære og kendte yogaformer findes der:

– Astanga-yoga : en meget dynamisk form for yoga

– Yin-yoga : en meget meditativ og rolig yoga

– Hatha-yoga : rigtig god til begyndere, da den også foregår meget roligt og meditativt.

– Bikram / Hot-yoga : Yoga lavet i en 37 grader varmt rum, Bikram yogaen med den samme serie hver gang.

Er det effektivt?

Jeg synes det er utrolig givende for kroppen og for afstresning. Man føler sig i ro, og med en afslappet krop der er arbejdet godt igennem, når man går fra en yoga time. Men hvis du skal have vægttab og tonede muskler kan yogaen ikke stå alene, der skal man være utrolig godt disponeret for fedtforbrænding og slank af bygning i forvejen, hvis yogaen skal stå alene som træningsmetode. Men den giver så meget anden bonus, at jeg absolut vil anbefale at sætte en times tid om ugen af til det.

Jeg ved at Christiane har et sind der klarer stress ret godt, og hun har derfor ikke så stort udbytte, som jeg f.eks. har, da jeg er meget mere påvirkelig over for stress. Så vurdér selv om det ikke er et forsøg værd.

Hvordan kommer jeg i gang?

Der er rigtig mange steder man kan komme i gang med Yoga. Ligesom med træningsmetoden Pilates, er der kommet mange timer i de lokale fitness-centre, så man i hvert fald kan få en prøvetime, inden man kaster sig ud i et rigtigt yogaforløb i en yoga-center. Dem ligger der efterhånden også masser af i hele landet, og også med mange forskellige yogaformer.

 

Annes erfaringer:

Jeg synes yoga er undervurderet set i forhold til hvad det kan give os af afstresning, smidigere krop, og overskud. Jeg prøver så vidt muligt at komme til en yogatime hver uge eller hver 14. dag, for at få udstrækning, og ro i sindet. Det er som at træde ind i en anden verden, bare mens træningen varer.

Christiane anbefaler:

Yoga er meget stille og jeg er meget …. aktiv. Jeg havde svært ved at give mig hen til det i starten. Og min daværende yogalærer forslog faktisk at jeg skulle på et hold som gik endnu langsommere end det hold jeg ellers syntes var meget langsomt. Men det var for at jeg skulle lære mig selv at give mig fuldstændig hen. Og bare være og slappe af. Det jeg kan have svært ved i sådanne situationer. Det er at få fjernet alle de tanker der får lov at løbe løbsk når der er så stille. Indkøbssedlen, arbejdsopgaver, slukkede jeg nu stearinlysene? Og så bliver det en konstant fokusering på at jeg ikke må fokusere på det. Så jeg droppede det meget stille hold og vendte tilbage til det normale hold. Jeg elsker de stræk man står i og jeg føler at yoga tager fat i hele kroppen, og også arbejder med styrke og udholdenhed, på en meget betagende måde. 

ved hjælp af åndedrættet kan kroppen udrette mirakler. Jeg kan godt lide yoga. I yoga udsætter man kroppen for nogle, til tider, meget unaturlige positioner. Det er vigtigt at man ikke er på et hold med for mange mennesker eller med en ukoncentreret lærer, for når man laver yoga rigtigt gør det underværker, når man laver det forkert gør det mere skade end gavn. 

Den største fordel og udfordring ved Yoga er at det handler om fysisk styrke og mental fokus. Man kan finde ro i hverdagen med hjælp af yoga. Et roligt og smidigt sind så vel som krop. Yoga handler i stor grad også om at mærke efter. Mærke strækket i kroppen og fokusere på det via åndedrættet. 

Jeg er ikke hybermobil hvis jeg skal være smidig skal der arbejdes for det. Yoga er en fantastik vej til smidighed og styrke samtidig. 

Jeg vil anbefale yoga til:

Den altid travle type der konstant er gang i, da yoga kan bruges som et pusterum eller den rolige type der godt kan lide at være i kontakt med sin krop på et dybere lag.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *