Food&Health

TRACKS løbetræneren giver gode råd

TRACKS løbetræneren giver gode råd

ChriChri har sammen med Les Deux og Dontt startet løbeklubben TRACKS. En anderledes løbeklub, hvor vi løber for sammenhold og et godt formål. Aleksandar Sørensen-Markovic er tilknyttet TRACKS som løbetræner, og hvis der er noget Aleksandar ved noget om, så er det løb. ChriChri har derfor taget en snak med Aleksandar, og spurgt hvad det er der gør løb så godt? Og hvad det egentlig kræver, for at blive en god løber?

Du elsker løb, men hvad er det egentlig, der gør løb så godt?

Det jeg holder mest af ved løb, er at jeg ved, at jeg er i gang med at gøre noget godt for mig selv. Løb kan så mange ting: Man kan komme i bedre form, få oplevelser i naturen, møde venner, eller få nye bekendtskaber. Løb er for mig, altså en meget social sport. Alle ovennævnte er ting, jeg sætter stor pris på, og derfor holder jeg af at løbe.


Hvad kræver det at blive en god løber?

Hvad er egentlig en god løber? Mange vil sikkert sige, at en god løber er en hurtig løber. For mig er en god løber en, som holder af at løbe, og som gør det kontinuerligt – uge for uge, måned for måned. Gør du det, så kommer resultaterne også, og derfor er det min erfaring, at du også bliver en hurtig løber, hvis du løber kontinuerligt. Ens for alle de hurtigste løbere er, at de elsker at løbe. En god løber for mig, er altså en som holder af at løbe.

For at blive en god løber, er det vigtigt, at du løber således, at din træning passer bedst til dig. Der findes ikke en ”one size fits all”, men generelle gode råd er:

·  Sørg for at du nyder din løbetræning. Løber du med tungen ud af halsen og syre i kroppen, hver gang du løber, så vil du ikke kunne fortsætte med løb i lang tid. Løb skal nydes!

·  Del dit løb med andre. Du kan have træningskammerater, eller andre som du involverer i dit løb. Oplevelser vokser når de deles med andre, det må man ikke glemme i løb.

·  Deltag også gerne i stævner. Dette er ikke et krav, men de fleste oplever stor glæde herved, hvis altså de husker de to foregående råd i deres træning.

 

Kan alle virkelig træne sig op til at løbe et halv eller hel maraton?

NEJ, men det er godt at have et mål. Et mål giver retning. Og når du er løber, er det godt at have en retning, for ellers ved du jo ikke, hvor du ender. Løb handler dog om meget mere end halv- og helmaraton. Min egen glæde er størst, når jeg indfrier mål for mit løb, som ligger uden for klassiske konkurrencer. Det kan eksempelvis være, at forbedre tiden på min favoritrute. Når det sker, bliver jeg rigtig glad. Jeg behøver ikke få en medalje for at føle, at jeg indfrier et mål.

Hvor lang tid skal man så beregne, hvis man vil løbe halv- eller helmaraton?

Det er virkelig et svært spørgsmål, for det kommer helt an på, hvilken form du er i. Er du i tvivl, er det en god ide at du første løber 5 km, derefter et eller to 10 km-løb, som du bruger til at komme i form.

Er du tvivl, om du kan klare en halvmaraton, er det en god idé at løbe en 10 km i det tempo, du forventer at løbe på en halvmaraton. Det betyder, at du afslutter løbet med overskud. Her er det vigtigt, at du reflekterer over, om du kunne have løbet den dobbelte distance eller lidt til. Er svaret ”ja”, så go for it! Er svaret ”nej”, vil jeg anbefale, at du forbereder sig yderligere og genovervejer det tempo, du havde tænkt at løbe i.

Du er tilhænger af, at man løber i fællesskab med andre. Hvorfor er det så godt?

Det er jeg en MEGET stor tilhænger af, for løb kan nemlig give mange andre fordele, end blot at komme i god form. Det at være i et fællesskab, hvor andre også forbereder sig mod et mål, synes jeg er vildt motiverende. Når jeg kommer træt hjem, er det godt at tænke på træningskammeraterne, som er i samme situation. Det smukke ved denne type fællesskaber er, at du oplever sammenhold og støtte – også når I ikke er fysisk sammen. Endelig er det bare langt sjovere at dele oplevelser med andre, og løb skal nydes og opleves.

Her om vinteren er undskyldningerne for IKKE at tage den daglige løbetur mange. Hvad er dit bedste råd, når motivationen svigter?

Hav en målsætning! Kan du ikke svare på spørgsmålet: ”Hvorfor gør jeg det her”, er der ingen fornuftige mennesker, der gør det.

At have et mål med din træning er vigtigt, da det forpligter og sikrer, at fokus holdes. Løb skal være sjovt, men du behøver ikke løbe og klaske dig selv på lårene af grin på alle træningerne, men overall SKAL processen altså nydes.

Glæden ved at løbe en tur, selvom du kunne have opfundet 1.000 dårlige undskyldninger, er god. Når du overvinder dig selv og kommer af sted, er det vigtigt, at du husker at rose dig selv for at få det gjort.

Har du lyst til at vide mere om TRACKS? Og endda møde Aleksandar i levende live? Så kig forbi TRACKS her.

 

Læs også: Lærke Møller: Mit liv i elitesport

Læs også: Den kvindelige racerkører

Læs også: TRACKS løbetræneren: myter om løb

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *