Din guide til at blive sund & slank

Min veninde har det nemmere end mig! Kender du det? Det kan være super nemt for nogle at få en flad mave på rekordtid, og virkelig svært for andre. Hvorfor? Fordi vi alle er forskellige og vi har behandlet vores krop forskelligt. Og der er ikke så meget andet at gøre end at acceptere det. Når du så har accepteret, at det ikke er så nemt for dig at få lille talje eller slankere lår som for din veninde, så er der til gengæld masser at gøre! For du har da ikke tænkt dig bare at læne dig tilbage og finde dig i det, vel? Der er nemlig masser af skøn mad og sjov motion, der kan hjælpe dig med at blive den skønneste udgave af dig selv. 

Det handler bare om, hvad din ambition er. Vil du bare have det bedre i din krop, have lidt mere glød i huden og en lidt fladere mave? Så kan du ”nøjes” med at leve ”sundt”. Eller vil du gerne se ud på en bestemt måde og kunne passe noget bestemt tøj? Så er du nødt til at skrue bissen lidt mere på og leve det, jeg kalder ”slankt”. Det kan lyde som det samme, men der er ret stor forskel. Men det er vigtigt at forstå, at det ene ikke udelukker det andet. Og hvis en ”slank” livsstil virker som en for stram måde at leve på for dig, så er det egentlig bare at skrue lidt op og ned på de sunde nydelser, så livet ikke bliver for surt. Det er der ingen, der kan eller skal holde ud. Dem, der er født slanke med et gavmildt stofskifte og en høj fedtforbrænding, kan nemlig sprælle lidt mere med arme og ben, end jeg fx selv kan.

Jeg lever ”slankt” altid, men derfor er mit liv stadig fyldt med lækre retter af fyldige salater og masser af årstidens grøntsager og fx gluten- og sukkerfrie kager som nydelse.




”Sund livsstil” – at leve sundt er:

•   At træne 2-3 gange om ugen

•   Grøntsager og frisk frugt

•   Magre mælkeprodukter – som skyr og fromage frais

•   Grove kornprodukter en gang imellem

•   Sunde kager med tørret frugt, nødder og mørk chokolade en gang imellem

•   Proteiner fra fx kylling, kalkun, oksekød, æg og laks

•   Fedtstoffer fra avocado, nødder og fede fisk

•   At kunne forkæle sig selv 1-2 gange om ugen med at hygge sig med præcis, hvad man har lyst til.
 

”Slank livsstil” – at leve slankt er noget mere stramt og restriktivt:

•   At træne 4-5 gange om ugen

 •   Spise mange grønne grøntsager og salater

•   Proteiner fra kylling, kalkun, oksekød, æg, laks

•   Magre mælkeprodukter – som skyr og fromage frais

•   Fedtstoffer fra avocado, nødder, fede fisk og evt. olietilskud

•   Ingen kornprodukter

•   Kun friske bær som frugt

•   Sunde kager lavet på tørret frugt, nødder og mørk chokolade 1-2 gange om ugen for at forkæle sig selv

•   At kunne forkæle sig selv med ét måltid om ugen med præcis, hvad man har lyst til – dog kun med ting inden for i livsstilens begrænsninger.

Det handler med andre ord om dit ambitionsniveau. Du kan prøve begge dele eller skifte frem og tilbage. Det nemmeste og bedste resultat er, hvis du som udgangspunkt lever sundt. Og hvis du så skal i form, fx til sommer eller til at kunne passe en bestemt kjole, så strammer du bare lidt ind og hopper på den ”slanke” livsstil i 2-4 uger. 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet