5 gode grunde til at træne ude – også selvom det er koldt!

Facts

Peter Liljensten
Løbecoach, personlig træner, TRX Suspension Training Course og kostvejleder.

Læs mere på Peterliljensten.dk 

Peter Liljensten er professionel personlig træner og løbecoach gennem 10 år og er netop blevet færdig med sin nye bog “Bliv en bedre løber – uden skader med teknik, skadesforebyggende øvelser intervaltræning”. Her på ChriChri vil Peter fremover bidrage til vores “Health”-afdeling, i form af kost – og træningsråd.

_________

Hop ud i vinterkulden og kickstart din træning i den kolde luft – der er nemlig masser af muligheder, når det gælder udendørstræning!


1. Husk at få D-vitamin

Sollyset er vores naturlige kilde til D-vitamin, men om efteråret og vinteren skinner solen i mindre grad. Desværre tilbringer vi os i mindre grad udenfor, som jo er noget rigtig øv i forhold til manglen på D-vitamin. Derfor kan det være en fordel at komme ud, når det er lyst og solen dukker frem. På den måde kan du nemlig indhente lidt af de manglende D-vitaminer. 

2. Mindre stress ren afslapning

Træning i naturen eller i byens parker har en øjeblikkelig virkning, hvis du er stresset i hverdagen. De naturlige lyde af vinden, trætoppene, fuglene og din pulsøgning, når du laver en brystøvelse på en bænk du passerer forbi, virker utrolig afbalancerende og beroligende på kroppen. Når du er i naturen, bliver du mindre stresset og forebygger depression.

3. Boost dit indre immunforsvar

Dit helbred er også en af de gode grunde til at træne ude. Når du vælger den friske luft frem for at tilbringe flere timer i dit lokale fitnesscenter, styrker du dit immunforsvar, og du slipper for bakterier og virus. Når du opholder dig indendørs med mange mennesker på lidt plads, er der nemlig frit leje for viruser på håndvægte, spinningcykler og i omklædningsrum. Så vælg den friske luft frem for den indendørstræning.

4. Få dit humør til stige lyn hurtigt

Kroppen frigiver masser af endorfiner, når du træner. Det giver et kick, som du sagtens kan blive afhængig af. Det er bestemt ikke uden grund, at de kaldes kroppens lykkehormon. Man kan sammenligne det lidt med, at høre sin yndlingssang – man svæver på en sky og humøret stiger. Blot 20 minutters motion i et grønt område kan forbedre dit humør og dit selvværd, hvilket resulterer i at du bliver helt høj af, at dit humør stiger lynhurtigt.

5. Super forbrænding

Du bruger mere energi på at træne udenfor, da kroppen skal holde dig varm. Så man kan have tendens til, at træne hårde for at holde kroppen varm. Derudover gør kulden gode ting for din forbrænding. Man skal selvfølgelig ikke fryse, når man ikke træner, men man forbrænder altså mere, når man træner i en temperatur omkring frysepunktet. Bare husk at vær forsigtig, når frosten rammer – det kan være rigtig glat, så du kan med fordel lave dine øvelser på græs.

________

Læs mere om Peter og hans forløb på Peterliljensten.dk eller følg med på Instagram under navnet @peterliljensten, hashtagget #Peterliljensten eller på Facebook

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet