Lækker hud? mere omega 3-tak!

Facts

Tina Lykkegaard 

Tina er under uddannelse til holistisk hudterapeut og arbejder til dagligt i Naturskøn.

Det er faktisk en balance der er enormt vigtigt for din sundhed og ikke mindst skønhed. Fedtsyre er noget hele kroppen bruger til rigtig mange processer i kroppen og de er livsnødvendige for kroppen.

I dag spiser vi rigtig meget af den fedtsyre som kaldes omega 6 som findes i færdigprodukter, kager, bagerbrød, dåse tun, smørbare, margarine, chips, fryse ovnkartofler og meget andet. Vi får desværre ikke nok af omega 3, som primært kommer fra fisk, hørfrø og chiafrø. Forholdet skal gerne ligge på 3:1, men det gør den oftest langt fra i dag. Hvis denne balance skrider, kan kroppen vise tegn i huden som urenheder, tørhed, hævelser, svampet hud, rødmen og inflammation.

LÆS OGSÅ: Derfor hænger fordøjelse og smuk hud sammen

Det er ikke fordi at omega 6 ikke er vigtig, for det er den, men det skal være de gode kilder og ikke de kedelige ødelagte fedtsyre som overstående eksempler er. Gode omega 6 fedtsyre som hedder GLA kommer fra vegetabilske kilder er super godt til den tørre hud. Det skal dog være kvalitets olier som eksempelvis økologisk kæmpenatlysolie eller økologisk hjulkroneolie.

De billige klare plastiskflasker i supermarkedet er altså de kedelige omega 6 fedtsyre. Når du steger mad er det bedste og næsten den eneste rigtige fedtsyre kokosolie eller rigtig kærnet smør. Olivenolie kan også bruges men må kun let opvarmes eller ødelægges den. Når olier ødelægges er de uigenkendelige for kroppen og er harsk olie.  

Vi er derfor oftest i overflod af dårlige omega 6 fedtsyre og dette påvirker også vores hormoner negativt. Vær bevidst om hvilke olier du skal vælge. Vær kritisk og skab balance i kroppen.

LÆS OGSÅ: Guide: Mindsk appelsinhud & få øget energi med tørbørstning

Omega 3 tages som tilskud da den er svær at tilføre tilstrækkeligt gennem kosten. Nordic Naturals laver en flydende fiskeolie der dækker behovet. Hørfrøolie kan også bruges, men optageligheden er bedre fra fisk.

Når du næste gang tager i supermarkedet så vælg god kærnet smør (den blå fra naturmælk) i stedet for smørbaren, kokosolie til stegning (og til alverdens andet! Også god som kropsolie) og en kvalitets olivenolie til salaten og dressinger.

Glæd dig til at se en forskel på huden – for det gør nemlig en forskel for dig.     

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet