Kan man spise sig lykkeligere?

Facts

Liselotte Kristensen

Liselotte er uddannet ernærings – samt tankefeltterapeut, og jeg har taget kurser indenfor reikihealing, samt kinesiologi med ernæring.
Liselotte underviser i sundhed og ernæring, og holder foredrag med efterfølgende madlavning i henhold til emnet – både i privat og offentligt regi.

Læs mere på Liselottes website.

Man kan måske ikke udelukkende spise sig til glæde eller lykke, men man kan optimere betingelserne, ved at være bevidst om hvilken mad man indtager, sammen med motion og den mentale sundhed kan gøre ved humøret.

“Vi kan dermed med vores fødevarer, være med til at påvirke at de rette byggesten er tilgængelige for dannelse af ”glædeshormonet”

Serotonin også kaldet vores ”glædes hormon” er et signalstof som dannes i ”mavehjernen” tarmen og i hoved- hjernen. Høje niveauer af Serotonin påvirker både vores humør, døgnrytmen, søvn, stress, appetit, sexlyst og hukommelse. Dette hormon påvirkes i høj grad af vores fordøjelse. En glad fordøjelse gør dig glad i låget, så tænk ikke bare på, hvad du spiser, men også på, hvordan du spiser.

LÆS OGSÅ: Redaktionens bekendelser: hvad spiser Gud til aftensmad?

Tryptofan, er en aminosyre. Dette betyder at vi ikke selv kan danne den, men skal have den tilført via kosten. Tryptofan kan vi finde i forskellige fødevarer, såsom grøntsager, frugt, brune ris, kalkun, kylling, fisk, tørrede bønner, linser, groft brød, grov pasta og kartofler. Vi kan dermed med vores fødevarer, være med til at påvirke at de rette byggesten er tilgængelige for dannelse af ”glædeshormonet” serotonin.
Ud over tryptofan holdig fødevarer, spiller vitaminerne B og C samt magnesium og zink også en væsentlig rolle i omdannelsesprocessen.

 

Spiser man dagligt

• Ca 600 gr grønt/frugt (mest grove grønsager)

• Lidt stivelsesholdige fødevare, så som kartofler-brune ris-fuldkorns brød

• Gode proteiner, gerne en god kvalitet, som økologisk kalkun, kylling fisk, æg, bønner, linser m.fl

• Dressing af gode økologsike koldpressede olier, kerner og nødder.

Så giver man ernæringsmæssigt kroppens glædes hormoner, og de bedste betingelser for at optimere på en gladere hverdag.


“Søvnmangel bliver i dag kædet sammen med sygdomme og lidelser bl.a. nedsat hukommelse, manglende præstationsevne, depression, type 2-diabetes, hjertelidelser, nedsat immunforsvar og vægtøgning”

LÆS OGSÅ: God søvn forbedrer hukommelsen

Sidste “lykke – spiller” på banen er melatonin. Melatonin – er kroppens naturlige ”sovehormon” Den styrer vores indre ur, og døgnrytmen i det hele taget, dermed påvirker hormonet også i stor grad vores humør. ”Sovehormonet” Melatonin dannes ud fra ”glædeshormonet” serotonin fra kl. 22.00 til ca. 04.00 altså de mørke timer i døgnet. Søvn har betydning for hjernens opbygning og reorganisering, og dermed også for mentale funktioner. Under søvn rydder hjernen op og sorterer i det, der er sket i løbet af dagen. Søvnmangel bliver I dag kædet sammen med sygdomme og lidelser bl.a. nedsat hukommelse, manglende præstationsevne, depression, type 2-diabetes, hjertelidelser, nedsat immunforsvar og vægtøgning.

DTU fødevareinstituttet kan læse mere om hvilke fødevare der indeholder mest tryptofan.

Daglig bevægelse; som powerwalk, dans, yoga eller motion, og ikke mindst mental af-stressning – giver grobund for harmoni og og psykisk velvære, og så stortrives “lykkehormonerne”.

Er det svært selv at få overblik over, hvordan man kan påvirke sine hormoner, er der hjælp at hente hos en ernæringsterapeut. Som ernæringsterapeut tager man udgangspunkt i det enkelte menneske, og giver en individuel vejledning, og hjælp til at kroppen kan finde sin rette balance og harmoni.

“Lad din mad være din medicin
 og din medicin være din mad”
– Liselotte Kristensen

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet