Reboot dine hormoner

Facts


Chloe Bjoerk

Chloe er en holistisk behandler, som ser på dig som en helhed og anerkender, at din livsstil, dit sind, din psyke og din krop hænger sammen!

@chloebjoerk

www.currame.com

Er dette dig?

✓ Mangler du generelt vitalitet i din hverdag? 

✓ Bliver du ofte sur og irriteret?

✓ Føler du dig nedtrykt og stresset?

✓ Har du følelsen af at leve i en klokke?

✓ Slæber du dig afsted på arbejde hver morgen?

✓ Taber du dig ikke, selv om du dyrker motion?

✓ Oplever du kuldskærhed eller kolde fødder og hænder?

✓ Ømhed og smerter i muskler og/eller led?

I så fald kunne det være tegn på ubalance i dit hormonsystem.

Hormoner styrer en masse fysiologiske og psykologiske processer i kroppen, og derfor er det et emne, vi ikke bare må springe over! Dine hormoner er med til at styre din selvfølelse, dit stressniveau, dine mønstre, din vitalitet, din energiproduktion og meget mere! 

LÆS OGSÅ: Træt af appelsinhud? Sådan slipper du af med den!

Som behandler er det et af mine yndlingsemner af den grund, at jeg får lov til blande den fysiske verden med den psykiske – og de kan nemlig ikke skilles ad!

For at skabe balance i dit hormonsystem er der nogle grundlæggende elementer, du skal have styr på.

Vores hormonsystem er afhængig af:

✓  Din energiproduktion

✓  Dit immunforsvar

✓  Din tarmflora

✓  Dine mønstre 

Det er derfor vigtigt, at din krop får en base kost (minimum 5 dage om ugen), som er fyldt med alle de næringsstoffer, din krop skal bruge for at danne energi på celleplan, således at dit immunforsvar holdes up-to-date, og for at du kan danne nok serotonin (lykkehormon).

Det du skal starte med:

– Det er vigtigt, at din tarm har det godt! Alt liv starter i tarmen, da din daglige kost er din krops byggematerialer. Så for at vi kan optage den mad, vi spiser, er det nødvendigt at vores tarm er i topform!
Det bliver den ved at få gode olier (gerne hørfrøolie og omega-3), tarmflorabakterier, en god vitaminpille og ekstra C-vitamin dagligt samt masser af fiber fra grøntsager (gerne økologiske)

– Får du styr på det, booster du samtidig også dit immunforsvar! Dit immunforsvar er afhængig af balancen i din tarm, mens olie og C-vitamin booster dit immunforsvar!

– Spis mad som din krop ville vælge! Din krop har brug for gode proteiner, fedt, kulhydrater i form af grøntsager og væske i form af vand for at kunne fungere optimalt. Så hvis du ønsker at skabe balance i dit hormonsystem, er det helt klart en god ide at sætte ind her!

– Går du og er træt i løbet af dagen, kunne Q10 (60-120 mg) være det boost, du går og søger! Q10 er et vitaminlignende stof, som din krop også selv producerer (energi på celleplan).

– Jod er altafgørende for din skjoldbruskkirtelfunktion. Skjoldbruskkirtlen bruger jod i omdannelsen af T4 og T3 (skjoldbruskkirtelhormoner). Jeg vil anbefale dig at købe kelp i stedet for rent jod, da kroppen bedre kan optage den jod, der er i algen kelp. Jeg anbefaler omkring 200 mg dagligt.

– Vær opmærksom på fluor i drikkevand, tandpasta mv. Desværre får vi for meget fluor, og dette kan have en negativ indvirkning på vores hormonsystem. Fluor kan nemlig hæmme omdannelsen af T4 til det aktive stofskiftehormon T3. Derfor anbefaler jeg, at du køber tandpasta uden fluor (købes i helsekostbutikker).

LÆS OGSÅ: Hjælp din krop ud af din allergi – sådan gør du

– Tyrosin er en aminosyre, som kroppen bruger til at støtte binyrebarkfunktionerne og til den naturlige produktion af adrenalin. Tyrosin danner sammen med jod det, der er forstadiet til skjoldbruskkirtelhormonerne thyroxin (T4) og trio-do-thyronin (T3). Tyrosin er en forløber for en række neurotransmittere, som også kaldes signalstoffer, hvilket gør tyrosin til en beskytter imod stress. Har du bøvl med din skjoldbruskkirtel, kan det være godt at tage 500 mg. tyrosin dagligt. Er du i tvivl, så skriv til mig på info@currame.com. Det er helt gratis at bede om råd! Obs. Hvis du ikke spiser kød, kan du have mangel på tyrosin, da det kun findes i kød.

– Selen er også uhyre vigtigt for dit hormonsystem, da det holder dit stofskiftet oppe. Kroppen indeholder 13-20 mg. selen, hvoraf halvdelen findes i leveren. Der er selen i alle kroppens celler, men de særligt høje koncentrationer findes i kønskirtlerne og i sæd. Selen leverer antioxidant beskyttelse, hvilket er en fordel for sundheden i tarm og bryst. Jeg anbefaler 50-200 mg. (helst i form af selen-methionin).

D. 21. april holder Chloe et gratis webinar præcis omkring de 7 forskellige hormoner og hvordan du rebooter. Læs mere her. Se mere til Chloe på Facebook, Instagram og hendes website Currame.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet