Food&Health

Disse madvarer gør dig træt

Disse madvarer gør dig træt

Du tænker måske ikke over det til dagligt, men du kan rent faktisk blive mere træt af visse madvarer. Vi har tænkt på det for dig 😉

Disse madvarer gør dig træt:

En trist salat

Salater er sunde.. Men det nytter ikke noget at spise lidt iceberg salat med noget revet gulerod og et par agurker. Du mangler nemlig proteiner! Ofte krydrer du salaten med en sukkerholdig dressing, som fører til et energi-crash senere på dagen. Det duer ikke. Det er vigtigt, at du ikke tror, du er sund, bare fordi du vælger salat. Salaten skal altså indeholde de rigtige ingredienser. Lav en base af ikke-stivelsesholdige grøntsager som svampe, blomkål, grønkål eller peberfrugter. Derefter kan du tilføje protein i form af kylling, kikærter eller lign. og kulhydrater som quinoa eller edamamebønner, som giver dig langsomt-forbrændende-energi. Hvad angår dressingen, kan du prøve ekstra jomfru olivenolie og eddike eller citronsaft.

 LÆS OGSÅ: DIY Guide: Smukke & farverige køkkenredskaber

Ost og yoghurt

Det er trist, men sandt. Mejeriprodukter kan sagtens være skyld i, at du går og føler dig træt. Du har måske ikke haft besvær med det som yngre, men intolerans for proteiner i mejeriprodukter kan udvikle sig med alderen. Man skal være opmærksom på, at mejeriprodukter kan findes i mange madvarer, som man ellers ikke lige tænker over. Prøv at undgå mejeriprodukter i en periode og se om det hjælper.

 

Bananer og nødder

Der er en grund til, at vi spiser bananer efter træning. Bananer indeholder magnesium, som hjælper vores muskler med at slappe af. Man bruger også magnesium som hjælpemiddel til at få folk til at sove. En anden kilde til magnesium er nødder – især mandler, cashewnødder og jordnødder. Husk at både bananer og nødder også indeholder gode stoffer, så du skal slet ikke være bange for at spise nogen af delene.

 

Sukker

Når du spiser sukker, får du en masse energi til at starte med, men når sukkeret har virket, styrtdykker dit energiniveau ned til det laveste. Meget lavere end inden du spiste sukkeret. Du bliver træt og får lyst til at tage en lur.

 

Kilde: Oprah.com

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *