Hvad er det lige med det komælk?

Elsker du mælk, men er ked af din huds udseende, så kommer her en af mine erfaringer, som jeg gerne vil dele med jer.

Hvis jeg kunne, ville jeg gerne skrive at i endelig skal drikke løs af komælk, da vi her i Danmark er storforbrugere af komælk. Desværre ser jeg bare ofte en forværring af hudens tilstand ved daglig indtagelsen af komælk.

LÆS OGSÅ: Gurkemeje til hudproblemer?

Komælk kan for nogle give inflammation, som ville kunne ses i huden som rødmen, akne, urenheder, psoriasis, rosacea, eksem (også børneeksem) og lign. Dette skyldes, at mange har svært ved at fordøje/omsætte komælk og derfor giver det ophobninger, som kommer til udtryk gennem huden. 

Når jeg vejleder og fortæller, at man skal skære komælk fra sin kost, kan det være enormt svært, men jeg vil forsøge at komme med alternativer. Prøv at være konsekvent i 6 uger (mindst) for at se den optimale effekt ved at undlade komælk.

Dette vil være alt der stammer fra koen som ost, mælk, skyr, yoghurt, creme fraiche osv. – også de laktosefri varianter. Den eneste undtagelse er en rigtig økologisk kærnet smør, da dette er nærende for huden.

Alternativer kunne være:

  • Mandeldrik (Alle nøddearter og men tjek sukkerindholdet)
  • Kokosmælk
  • Soyadrik
  • Soyade
  • Soyayoghurt (hold øje med sukkerindholdet)
  • Soyafløde
  • Risdrik
  • Havredrik

 
Brug mest af nøddearterne og de andre en gang i mellem eller til madlavning. Hvis du er til ost, så kan gede/fåre oste anbefales. Inden du rynker på næsen, så giv det et forsøg. Eksempelvis Manchego som er min favorit eller princip fetaost. 

LÆS OGSÅ: Undgå hvidt salt og få bugt med de mørke rander under øjnene!

Der er også andre fødevare, der har en negativ effekt på huden som gluten og sukker. Det er disse tre fødevare du skal forsøge at udelukker, så godt du kan fra din kost, hvis du vil have store resultater. 

Nu sidder du måske og overvejer, om du nu mon får kalk nok? Det skal du ikke bekymre dig om. Bare du spiser varieret med masser af grønt, så får du den gode kalk, som kroppen har brug for. Faktisk er det stor tvivl om, hvorvidt vi overhovedet kan bruge den kalk der er i komælk.

Kærligst Tina

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet