8 gode råd til en mave i balance

Døjer du med oppustethed, smerter i maven, diarré, syreopstød m.m.? Så er du ikke alene. En fjerde del af den danske befolkning har nemlig problemer med maven af den ene eller den anden art, men der er faktisk en hel del du selv kan gøre, for at undgå dette. Læs bare med her:

1. Spis altid en fornuftig morgenmad. Om morgenen er det længe siden, at du har spist. Dit blodsukker er lavt, og du har brug for energi og at give maven noget at arbejde med.

2. Undgå sukker. Maven er ikke glad for alt for meget sukker. Sukker binder væske, og ufordøjet sukker kan få maven til at gære og gøre dig oppustet. 

3. Spis groft og grønt. Prøv at få frugt og grønt ind i alle måltider. Fx salater og grøntsagsstave til frokost og dampede eller purerede grøntsager til aften.

4. Tyg maden godt. Giv dig tid til at nyde maden og tygge den godt.

5. Drik rigeligt med vand. Drik gerne 1 ½ liter om dagen. Stil en kande vand i køleskabet, og gør det ekstra indbydende ved at komme friske frugter, krydderurter eller citrusfrugter i vandet.

6. Gå på toilettet med det samme. Det er ikke godt for mavens balance at gå og holde sig.

7. Få motion ind i din hverdag. Det forbedrer din krops evne til at optage og udnytte næringsstoffer. Tag cyklen på arbejde, brug trappen, gå hen til dine kollegaer i stedet for at sende en mail m.m.

8. Planlæg din hverdag – og undgå stress. Planlægning giver ro i maven. Køb en kalender og vær åben for improvisationer. Proriter din søvn og vær realistisk med hensyn til hvor meget du kan nå.

Kilde: Lactocare

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet