Food&Health

Hvad er binyretræthed & lider du af det?

Hvad er binyretræthed & lider du af det?
Facts


Chloe Bjoerk

Chloe er en holistisk behandler, som ser på dig som en helhed og anerkender, at din livsstil, dit sind, din psyke og din krop hænger sammen!

@chloebjoerk

www.currame.com

Gem

Gem

Binyrerne er med til at regulere din væskebalance i kroppen, dit blodsukker, din energiomsætning, dine kønsorganer herunder også din sexlyst, din vægt, immunforsvar og dit kamp-flugt system.

Binyrerne producerer b.la hormonerne cortisol, adrenalin, noradrenalin, pregnenolon, aldosteron, progesteron, østrogen, testosteron og DHEA, og er en afgørende brik for hele dit hormonsystem, krop og velbefindende.
 

Lider du af binyretræthed?

√ Har du svært ved at falde i søvn om aftenen og svært ved at vågne om morgenen?

√ Oplever du, at du bliver friskere om eftermiddagen/aftenen?

√ Lider du ofte af hovedpine/migræne?

√ Har du en stor trang til sukker, stivelse og saltede ting?

√ Har du ingen sexlyst?

√ Føler du, at du overlever dagen pga. dit koffein indtag?

√ Føler du dig stresset, også selvom du ikke skal lave noget?

√ Går du og er lidt trist?

Binyretræthed er når dine binyre ikke kan udskille de ønskede hormoner, som du har brug for. Egentlig handler det om, at din krop er stresset og på overarbejde, og derfor kræver mere af dine kirtler i kroppen, som f.eks. binyrerne, som b.la. udskiller hormoner som cortisol, der giver energi til dit system. Binyretræthed giver stress, kronisk træthed og intet overskud!

LÆS OGSÅ: 5 ting du troede var sundt

8 ud af 10 personer i Danmark har symptomer på stress!* 
Stress er der, hvor du føler dig stresset, lige meget om du går en tur i skoven med din hund, ligger i et karbad og hører musik eller er på arbejdet og har en deadline.
 

10 gode råd til hurtig binyre-balance!

1. Spis det, du er lavet af!
Undgå så vidt muligt ting, der belaster din krop endnu mere! Se om du kan undvære korn, mælk, sukker og koffein over noget tid! Tilføj olie og L-glutamin igennem din dag for at få bugt med dine cravings!

2. Gå tidligt i seng
For at stabilisere din cortisoludskillelse i kroppen, så er det vigtigt, at du går i seng inden kl. 22.00 hver dag. Cortisol har en indflydelse på din optagelse af næringsstoffer, dit humør, immunforsvar, blodtryk, knogler og muskler.

3. Stress af!
Jo mere stresset du er, jo højre koncentration af cortisol kan du have i din krop. Dette kan give forhøjet blodtryk, hjertebanken, angst, utryghed mv.

4. Sov så længe du kan
Der er lavet undersøgelser om, at jo længere vi kan sove, jo mere balance i binyrerne kan vi skabe. Så det fedeste for dit hormonsystem ville være, at du ikke satte vækkeuret og sov til du vågnede lige så ofte, som du kunne 🙂

5. Undgå Kemi!
Kemi i dit hjem og hudpleje stresser dit system endnu mere, så sørg for at gå efter de naturlige produkter.

6. Balancer med kosttilskud
Mange funktioner i kroppen er afhængig af dine binyrers velbefindende, så derfor er det en god idé at støtte ekstra op med kosttilskud!
C-vitamin beskytter dine celler og styrer dit beredskab! Derfor er det en ide at få det i løbet af dagen, gerne 2-3 gr. fordelt på dagen, ikke depot. B-vitaminer er også vigtige for dit hormonsystem, og især B5 er vigtig for binyrerne. Dine B-vitaminer fungerer KUN i samspil med hinanden! Køb en god b-complex og tag den dagligt som supplement til din vitamin pille.
Q10 er også en god hjælper! Q10 – coenzym er en energiskaber. Det er noget din krop selv skaber, men med stress i kroppen, kunne den godt trænge til lidt støtte 🙂 Tag gerne 100 mg. dagligt.

LÆS OGSÅ: 8 gode råd til en mave i balance

7. Stabiliser til blodsukker!
Det er så vigtigt at holde blodsukkeret stabilt i løbet af dagen. På den måde opretholder du overskud og flow i kroppen. Det er en god ide at spise hver 3. time igennem din dag. Sørg for at minimum 3 af dine 6 måltider indeholder protein og gode fedtstoffer. Du kan eksempelvis hælde økologisk rapsolie over din salat, steg i økologisk kokosolie og/eller tag et olieshot af økologisk hørfrøolie og citron.

8. Binyre-drik!
Drik en blanding af: En knivspids Himalaya salt, en halv citron og en scoop L-glutamin. Saltet booster din binyre og giver dig mere overskud og energi. Citronen har en basisk effekt på din krop og L-glutamin opbygger din tarm og beroliger dit nervesystem. Køb L-glutamin her: https://www.vitanetshop.com/da/currame-glutamine.html brug rabatkoden: currame

9. Boost endorfinerne i kroppen!
Hormonet endorfiner, også kendt som glædes hormonet, virker smertelindrende på din krop og booster din selvfølelse samt vitalitet i kroppen. Derfor kan du udrense stresshormoner med enfordiner. Så grin mere, lav en sprællemand, dyrk det sport, du synes, var det sjoveste, da du var barn.

10. Hvis du kan lide lakrids
Rent lakrids fra helsekosten kan være din redningsmand, når du begynder at blive træt til eftermiddag. Rent lakrids fra Amarelli, den uden sukker lavet af ren lakrids booster dine binyre og kan give dig ekstra energi og overskud!

Kilde: TV2

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *