Food&Health

Hvad skal jeg gøre efter p-pille stop? 

Hvad skal jeg gøre efter
(Artiklen indeholder affiliate-links)
Facts

Tina Lykkegaard

Under uddannelse til holistisk hudterapeut. Freelance sundheds- og skønhedsskribent. Se mere til Tina på @tinalykkegaard eller på hendes website Tinalykkegaard.dk

Tina Lykkegaard er under uddannelse til holistisk hudterapeut. Hun er uddannet materialist samt handelsøkonom og har taget kurser inden for akupressur, zoneterapi, kost og ernæring. Herudover har hun været i skønhedsbranchen de sidste 8 år.

_________

Huden kan går helt amok efter man er stoppet med p-piller, så hvad skal man gøre for at balancere kroppen igen?

Mange piger tager i dag p-piller og rigtig mange i flere år – ja inkl. mig selv, da jeg ikke vidste bedre. Vi får i dag at vide, at man sagtens kan tage p-piller og det ikke burde påvirke os nu eller på længere sigt. Nogle unge piger får også udskrevet p-piller hos lægen fordi, at de har problemer med huden, som uren hud eller akne.

LÆS OGSÅ: Bumser – nej tak!

Desværre er det blot at symptombehandle problemet efter min mening og når man så stopper på p-piller, kan problemet komme tilbage og sommetider værre end da man startede. Det synes jeg er rigtig ærgerligt fordi, at jeg synes vi bør finde årsagen til problemet.

P-piller indeholder bioidentiske hormoner, men også syntetiske hormoner, hvor jeg ser at kroppens naturlige cyklus bliver påvirket i en eller anden grad. For nogle mere end andre selvfølgelig. Faktisk kan det tage et helt år, eller mere for kroppen, at komme tilbage i den naturlige cyklus. (Hvis du vil stoppe med p-piller og ikke kender din cyklus så er app’en ”Clue” meget anbefalelsesværdig!)

For at komme på sporet igen har din krop brug for en masse næringsstoffer og specielt kvalitets protein til hvert måltid. Det kunne være kylling (gerne økologisk), kalkun, linser, hampefrø, bønner, quinoa, kikærter, æg, og chiafrø som du kan toppe din salat med.

Dine hormoner har også brug for fedtstof og det skal være i tip top kvalitet. Det siger jeg jo egentlig tit, fordi det er SÅ vigtigt! Tænk over at få kokosolie, økologisk kærnet smør, mandelsmør, valnødder, chiafrø, koldpresset olivenolie, hørfrøolie eller kæmpenatlysolie er super til hormonbalancen. (Alle koldpressede og økologiske)

LÆS OGSÅ: Myter om olie i hudpleje!

Giv din lever lidt ekstra kærlighed, så den kan udskille de brugte hormoner. Her indeholder kål nogle SUPER stoffer, som er med til at afgifte kroppen, men også gerne spinat, som indeholder en masse b-vitaminer som p-pille-brugere kan være i mangel af. Tag evt. et tilskud af b-vitaminer, hvis du har taget p-piller i mange år. Drik også min yndlings the hver dag, som er brændenælde the fra Clipper. Brændenælde er med til at virke udrensende både på leveren, men også huden.

Nogle kan også have gavn af urten Vitex (dog ikke hvis du stadig er på p-piller eller har PCO) som kan hjælpe hormonbalancen lidt i gang. Ellers kan Maca-rod bruges, som fås i helsekosten der støtter en god fertilitet.

Jeg håber overstående har hjulpet dig lidt på vej.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *