Sådan får du kontrol over din sukkertrang

Facts


Tina Lykkegaard

Under uddannelse til holistisk hudterapeut. Freelance sundheds- og skønhedsskribent. Se mere til Tina på @tinalykkegaard eller på hendes website Tinalykkegaard.dk

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Tina Lykkegaard er under uddannelse til holistisk hudterapeut. Hun er uddannet materialist samt handelsøkonom og har taget kurser inden for akupressur, zoneterapi, kost og ernæring. Herudover har hun været i skønhedsbranchen de sidste 8 år.
_________

Altså når du ikke får noget at spise? Eller hvor der er gået lidt for mange timer siden sidste måltid? Du føler måske, at kroppen skriger efter sukker og specielt sidst på eftermiddagen. Det handler om dit blodsukker og for at undgå denne diva-tilstand er det vigtigt, at holde dit blodsukker stabil hele dagen. Måske kan du genkende, at hvis du er hamrende sulten, så ryger hele denne skål på billedet også, men er du dejlig mæt, kan du måske bedre nøjes (og nyde) blot nogle få stykker. Sådan har jeg det i hvert fald…

LÆS OGSÅ: Slik eller rundstykker – Hvad skal jeg vælge?

For at holde dig mæt og holde dit blodsukker stabilt, skal du fokusere på, at få sunde fedtstoffer til hvert måltid. Det kunne være fra økologiske fede fisk, hørfrø, valnødder, chiafrø, sesamfrø, hampefrø, økologisk kærnet smør, koldpressede olier eks, oliven og avokado.

Dertil skal du have noget kvalitets protein fra økologiske æg, quinoa (kender i dem? de er så lækre i salat!), hampefrø, kød fra økologiske dyr, bønner og kikærter. Protein skal du have til hvert måltid, da gode proteiner sammen med fedt vil holde dig mæt i længere tid. Så proteiner kommer ikke kun fra kød, men også vegetabilske kilder som er super sunde. 

Kulhydrater som brød, pasta, hvide ris, kartofler (kolde kartofler er faktisk okay i mindre mængder), kage, slik og chokolade vil give enormt hurtig energi, da blodsukkeret stiger, men kort tid efter vil blodsukkeret igen falde. Denne rutschebanetur vil ikke kun gøre dig sulten kort tid efter, men også påvirke dit humør og dine hormoner.

Derfor kan ustabilt blodsukker også have en negativ effekt på din hud, men i stedet for at dette skal være det-må-du-ikke-gøre, så hav de næste dage fokus på sunde fedtstoffer og kvalitets protein, så vil der heldigvis ikke være plads til så meget af det mindre gode. 😉 Du vil helt sikkert mærke, at dine cravings er mindre og du har nemmere ved at træffe sunde valg.

LÆS OGSÅ: Hudproblemer? Måske er det inflammation

Hvis du stadig har svært ved at styre dine søde tand har ægte kanel en rigtig god effekt på vores blodsukker. Kanel går nemlig ind og stabilisere vores blodsukker, så det kan du med fordel drysse ud over din morgengrød, komme lidt i smoothies, i bagværk og lign. Den billige kanel har ikke samme effekt.

Sådan forvandler du divaen! 🙂

Kærligst Tina

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet