Sådan holder du vægten

Man siger, at det ikke er mellem jul og nytår, at man tager på, men mellem nytår og jul. Har du styr på, hvad du skal gøre for at holde vægten?

Der er næsten ikke noget mere irriterende, end hvis man har kæmpet en brag kamp for at tabe sig, og pludselig inden man får set sig om, har kiloene sneget sig tilbage måske endda med et par ekstra oveni. Ved hjælp af små livsstilsændringer, kan du dog sørge for, at holde din vægt. Uanset om du har foretaget et vægttab, eller du bare er godt tilfreds med din vægt, som den er.

1: Undgå at falde ind i dårlige spisemønstre
Har du for nylig haft et vægttab, som du gerne vil beholde, er det vigtigt, at du ikke falder tilbage til de usunde spisevaner. Husk på, at det var dem, der forårsagede vægtøgningen i første omgang. Forsøg at træffe så sunde valg som muligt. Er du inde i en stresset periode, hvor du har svært ved at finde tid til at lave ordentlig mad, så sørg for at undgå de usunde takeaway-løsninger, men vælg de sunde alternativer til let og sund mad.

2: Dyrk motion
Undersøgelser viser, at motion er en af de bedste årsager til et langvarigt vægttab. 30-60 minutter moderat motion hver dag vil holde både din krop og dit sind sundt.

3: Spis morgenmad
Studier viser, at folk som spiser morgenmad, har bedre ved at holde vægten. Sørg desuden for, at din morgenmad både indeholder fuldkorn og protein.

4. Vej dig selv jævnligt
Hav en vægt tilgængelig i dit hjem og vej dig selv en gang om ugen. Ved at veje dig jævnligt har du hele tiden en fornemmelse af, om det du gør virker, eller om du skal stramme dig lidt an.

5. Skriv kostdagbog
Skriv dit madindtag ned i mindst tre dage. Når du har gjort det, så beregn hvor mange kalorier du har indtaget i forløbet pr. dag. Dette findes der forskellige hjemmesider, der kan hjælpe dig med. Ideen med at skrive kostdagbog er, at du får en fornemmelse af, hvad dit typiske kalorieindtag er pr. dag. Hvis du regner ud, at du skal have 2240 kalorier om dagen for at holde vægten, men du finder ud af, at du i gennemsnit får 2600 kalorier om dagen, så ved du, hvor du skal skære ned, så du ikke falder ind i en dårlig rytme.

6. Beregn dit energibehov
Hvis du gerne vil tabe dig eller holde din vægt, er det også en god ide at vide, hvad din krops energibehov her – altså hvor meget energi, din krop har brug for. På baggrund af oplysninger om dit køn, din alder, din højde og vægt kan du beregne dit energiforbrug, så du herved ved, hvor mange kalorier din krop forbrænder i løbet af en dag. Det kan også give dig et billede af, hvor mange kalorier, du kan tillade dig at spise om dagen. Beregn dit energibehov her.

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet