Slip for snotnæse henover vinteren!

Facts


Tina Lykkegaard

Under uddannelse til holistisk hudterapeut. Freelance sundheds- og skønhedsskribent. Se mere til Tina på @tinalykkegaard eller på hendes website Tinalykkegaard.dk

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Tina Lykkegaard er under uddannelse til holistisk hudterapeut. Hun er uddannet materialist samt handelsøkonom og har taget kurser inden for akupressur, zoneterapi, kost og ernæring. Herudover har hun været i skønhedsbranchen de sidste 8 år.
_________

Årh hvem der bare kunne slippe for forkølsele på denne tid af året. Eller mangler du energi nu hvor solen ikke giver det samme sollys? Der er hjælp at hente og jeg giver dig, derfor mine tips til forkølelse og mangelende energi.

LÆS OGSÅ: Sådan holder du din hud vintersmuk 

Nu skal dette indlæg ikke (IGEN) handle om grøntsags juice eller smoothies, meeen jeg nævner det bare lige ganske kort. Der er nemlig så mange gode næringstoffer at hente, hvis du i den kolde mørke tid starter dagen med en smoothies eller juice med en masse grøntsager. Der er intet hokus pokus, bare en masse vitaminer og mineraler.

Hvis du stadig føler dig evig træt så kan det faktisk hænge sammen med manglende D-vitamin. Du får nemlig kun D-vitamin fra sollys (hvor D-vitamin dannes i huden) og en smule fra fede fisk. Vi har kun ganske få måneder her i norden med sollys og derfor kommer rigtig mange af os til at mangle på denne tid af året. D-vitamin hænger meget sammen med vores energiniveau, men også for dit immunforsvar. Jo bedre immunforsvar, jo mindre (forhåbentlig) forkølelse. Så det er egentlig win win. Jeg tager altid en D-vitamin som ligger i en olie, da D-vitamin er fedtopløselig og derfor skal der fedtstof til, før at du kan optage det. 

Et rigtig husmor tricks er også kogt vand med ingefær og hvis du er hamrende sej, kommer du også hvidløg skåret i skiver i vandet. Hvidløg er nemlig med til, at slår dårlige bakterier ned i kroppen. Vandet må bare ikke være for varmt, for så slår du alle de gode stoffer ihjel, så lad det kogte vand køle en lille smule, inden du hælder det over ingefær og ingefær. (Det smager altså ikke godt, men det hjælper!)

LÆS OGSÅ: Sådan får du kontrol over din sukkertrang

Ikke for at lyde alt for mormor, men jeg har lige et ekstra tips du også skal have. Jeg vil gerne tippe dig om nogle hamrende lækre og bløde undertrøjer. Jeg bruger stort set ikke andet her hele vinteren, for det er så tydligt at mærke forskel. Det er undertrøjer i uld/silke som er den fineste kvalitet. Det kradser på ingen måde, da det er 30 % silke sammen med 70 % kvalitets uld. Du kan også få den i langærmet, til når det bliver endnu koldere. Jeg kommer ikke til at gå med andet 🙂 Uld holder langt bedre på varmen end bomuld gør og derfor giver det så god varme. (OBS det skal vaskes i hånden eller på uld program i vaske maskinen med uld/silke vaskemiddel!) Det fås også til babyer, hvis jeg har nogle mødre der læser med.

Hvis du nu trods alt alligevel bliver forkølet, så er der faktisk flere studier der viser at store doser C-vitamin kan mindskes eller forkorte forkølelsen. Jeg tager selv 2-4 stk C-vitamin fordelt over dagen, hvis jeg kan mærke en forkølelse er på vej. Sommetider er jeg heldig at forkølelsen slet ikke bliver til noget. Du skal ikke tage store doser C-vitamin hvis du lider af nyresten.

Disse tips giver dig mindre behov for kleenex..

Kærligst Tina

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet