10 sunde og nemme metoder til et hurtigt vægttab

Efter en lang juleferie med and, konfekt og risalamande i overflod, kan bukserne nemt komme til at føles en anelse strammere i januar måned. Hvis du gerne vil af med julesulet, så er det vigtigt, at du laver små, specifikke mål, som du kan overholde. Vi har samlet 10 gode tips der nemt og sundt, hjælper dig til et hurtigere vægttab, så du hurtigere kan komme tilbage i dine yndlings par skinny jeans.

LÆS OGSÅ: Sådan holder du vægten

1. Prioriter rene fødevarer

Sørg for, at det du indtager er rene fødevarer og ikke er færdiglavede eller bearbejdede. Da salt er med til at holde maden frisk i længere tid, indeholder disse fødevarer nemlig store mængder salt. Derudover er det tit svært at gennemskue, hvor meget sukker færdiglavet og bearbejdet mad egentlig indeholder. Derfor: hold dig til frugt, grøntsager og protein, eller lav din mad selv.

2. Kend dine grænser med salt

Når det kommer til snacks, bør du gå efter dem der har et saltindhold på 140mg eller mindre. Så hvis du VIRKELIG ikke kan stoppe trangen til at snacke, er det en god guideline.

3. Undgå sukkerholdige drikke

Det er ret simpelt: Du kommer ikke til at dæmpe sulten ved at drikke kalorier. Så undgå juice, sodavand, sukker i kaffen og teen og alkoholiske drikke. 

4. Spis stærk mad

Det kan faktisk hjælpe dig med at skære ned på kalorierne. Jalapeno og Cayennepeber har ingredienser der kan øge din forbrænding, og som får dig til at forbrænde kalorier hurtigere. Stærk mad har også den egenskab, at du har sværere ved at overspise, hvis maden er virkelig spicy!

5. Gå i seng

Det er et faktum, du måske ikke er bevidst om. Men hvis du er i søvnunderskud kan det faktisk få dig til at gå op i vægt. Grunden hertil er, at din forbrænding sættes ned, når du er i søvnunderskud. Derudover, kræver din krop også meget mere energi, når du er træt, og derfor sætter sukkertrangen ofte hårdt ind, og får dig til at spise mad proppet med sukker og kalorier. 

6. Gå en aftentur

Motion er selvfølgelig altid en god idé, hvis du gerne vil tabe dig. Men det er faktisk en rigtig god idé at gå en tur om aftenen, da forbrændingen ofte nedsættes ved slutningen af dagen. Hvis du har overskuddet til det, er det bedste tip at udføre en halv times aerobic inden aftensmaden, da det øger din forbrænding og holder den oppe i 2-3 timer derefter – selv efter du stopper med at bevæge dig.

7. Spring ikke måltider over

Du kommer ikke til at tabe dig hurtigere ved at springe måltider over. Hvis du ikke har tid til at sidde ned og spise et måltid, så sørg for at have en energibar eller et stykke frugt med dig, som du kan indtage i stedet. Du kan eventuelt være forberedt ved at have energibarer liggende klar i bilen eller i skrivebordsskuffen. Hvis du springer et måltid over, nedsætter du din forbrænding og øger sukkertrangen. Gå aldrig mere end 3-4 timer uden at spise. Sæt eventuelt en alarm til, hvis det er nødvendigt.

8. Spis vand

Selvfølgelig skal du huske at drikke vand, så du undgår dehydrering. Men du bør også gå efter fødevarer der har et højt vandindhold. Det vil sige: Agurk, tomater, vandmelon, asparges, artiskokker, vindruer, selleri, ananas og tranebær – som alle også har et højt fiberindhold der vil give dig en mæthedsfornemmelse i længere tid.

LÆS OGSÅ: 5 fødevarer der holder dig mæt i længere tid

9. Spis mineralrigt

Kalium, magnesium og calcium er en god mod-balance for salt. Fødevarer som indeholder meget kalium er grønne blade, orange frugter (appelsiner, søde kartofler, gulerødder og melon), bananer, tomater og blomkål. 

10. Ignorer gimmicks

Der er utallige vægttabs-produkter på hylderne i supermarkedet som foregiver at hjælpe dig til et hurtigt vægttab. Det kan sagtens være fristende at hoppe i fælden, men det er sjældent at disse hurtig-løsninger giver dig en mæthedsfornemmelse eller stopper din sukkertrang. Det kan i værste tilfælde ende med at gøre mere skade end gavn.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet