8 tips der vil gøre dig til en bedre løber

Hvem kunne ikke godt tænke sig at kunne løbe en tur, uden at man føler, at man bliver nødt til at hive efter vejret eller uden at man ligner en, der kæmper sit livs kamp? Lige meget hvilket løbeniveau du er på, kan du altid forbedre dig og din møde at løbe på. Vi har derfor samlet en liste med tips, der vil gøre dig til en bedre løber. God løbetur! 🙂

LÆS OGSÅ: Anne Bech: Sådan kommer du i gang med at løbe

1. Find din løbestil
Mange mennesker mener, at den bedste løbemetode for at undgå skader, er ved at du lander midt på foden. Andre mener dog, at det er bedst hvis du lander på hælen eller den yderste del af foden. Nye studier viser dog, at erfarne langdistanceløbere løber bedst, når de løber på den måde, der føles naturlig for dem. Ligegyldig hvordan du beslutter dig for at løbe, så brug et par gange på at finde ud af, hvordan DU løber bedst. Du kan eventuelt tage i en fysisk sportsbutik og få lavet en løbeanalyse og få anbefalet sko der er gode for dig.

2. Varm op
Erfarne løbere vil helt bestemt fortælle dig, at det ikke er smart at starte en løbetur ved at sætte i spurt fra starten af. Dine muskler har brug for tid til at blive varmet op, for at undgå kramper og skader. Så start eventuelt din løbetur stille og roligt, eller lav nogle forskellige øvelser, for at løsne dine muskler op og gøre dem klar til en længere løbetur.

3. Variér din træning
Føler du lidt, at din rutine bliver for ensformig? Hvis det er tilfældet, kan man hurtigt få lysten til at stoppe med at løbe, men du må endelig ikke give op! Prøv at få sat lidt variation ind i din træning, ved at ændre din løberute eller din playliste! Det hjælper en hel del på det, hvis man får set og hørt noget andet, end hvad man er vant til.

4. Restitutionsfasen
Det er ikke kun folk der styrketræner, der har brug for hvile og mad efter træning, det gælder også folk der løber. Efter en hård og svedig løbetur, har dine muskler brug for at blive bygget op. Sørg derfor for, at din mad efter en løbetur bliver et mix af både kulhydrater og protein, for at hjælpe dine muskler bedst muligt på vej. Dette vil hjælpe dig til at blive en bedre løber og samtidig opbygge stærkere muskler.

5. Tilføj styrketræning
Spar tid og gør op med en kedelig løbetur, ved at tilføje styrketræningsøvelser på din vej! Prøv at løbe op ad nogle trapper, for at træne nederste del af kroppen, eller stop op hvis du ser en bænk på din vej, da du med en bænk har muligheden for at træne både ben og arme. Det handler bare om at tænke kreativt. 😉

6. Meld dig til et løb
Den bedste måde at skubbe sine grænser på, er ved at tilmelde sig et løb. Hold eventuelt øje med din tid, så du kan ’’konkurrere’’ med dig selv og derved forbedre din tid og resultater. Så bliver du hurtigt klar til at melde dig til et 5 kilometers løb eller 10!

Hvis du vil gå efter guldet, så træn op til et maraton 😉

7. Langdistanceløb
Når du først har løbet et godt stykke tid, ønsker du måske en længere løberute? Dette kræver planlægning, da det er en god ide at få investeret i det rigtige løbegear, have ekstra vand med på turen og så krævet det her igen, at man sænker tempoet en smule. Samtidig er det vigtigt, at du ikke bliver skuffet eller irriteret, hvis din krop tvinger dig til at gå, fordi dine muskler er blevet trætte. 

LÆS OGSÅ: Hvorfor er det vigtigt at varme op inden træning?

8. Undgå skader
Ligesom alle andre former for træning, kan en enkel lille fejl gøre, at du ikke kan træne i en længere periode. Udendørs træning især, kan øge sandsynligheden for at få skader. Sørg derfor for at starte ud langsomt, varm op, gør brug af ordentlige sko og så husk gps’en, så du ikke farer vild. 😉

Kilde: Popsugar.com

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet