3 måder at forstå din stressreaktion på

Facts

 Maria Juhl

Maria er certificeret inden for holistisk sundhed, yoga og ayurveda, hos Deepak Chopra på Chopra Center University i Californien. Hun har haft sit eget firma siden 2006, hvor hun coacher og underviser firmaer og private inden for sund livsstil.

Hør Deepak Chopra fortælle om Marias arbejde her

www.mariajuhl.com

@live_more_struggle_less

livemorestruggleless

Det gik lige så godt. Du var glad. Du synes livet kørte for dig og var faktisk tilfreds, sidst du kiggede i spejlet… Men hvad kom på tværs?

LÆS OGSÅ: Vi har fået ny sundhedsskribent! Mød Maria Juhl

Kender du det, at ens humør kan ændre sig på et splitsekund eller i løbet af en dag? 

Nogle gange opstår der måske en uforudset eller presset situation, som du kan bruge som forklaringen på det pludselige humørskifte. Men andre gange sker det måske uden en tydelig grund. Uanset om du står i en alvorlig krise eller bare føler dig lidt ‘nede’, så er vi mennesker forskellige i vores følelsesmæssige reaktionsmønstre. Der er ikke en rigtig eller oplagt måde at reagere på noget-som-helst, men du kan måske se et mønster i dine egne reaktioner? Vi er selvfølgelig præget af vores barndom og hvad vi har lært fra vores omgivelser, men ifølge ayurveda, som oversættes med livets videnskab, så har vi mennesker også en medfødt tilbøjelighed.  

Ayurveda er en ældgammel sundhedsvidenskab, der fortæller os, at vores krop, sind og følelser er præget af naturens fem elementer: jord, vand, ild, luft og rum. Vi har hver især vores egen konstitution – altså blanding af elementerne, som har indflydelse på vores fysik, tanker og følelser. 

Afhængigt af din særlige konstitution, så vil du genkende en af de tre nedenstående følelsesmæssige reaktioner bedre end de andre.  

Hvad er din typiske reaktion, når du bliver presset, stresset eller ked af det?   

  1. Du bliver bange, nervøs eller ængstelig. Du bliver nemmere end andre bragt ud af fatning og har let til tårer. I en presset situation kredser dine bevidste eller ubevidste tanker omkring spørgsmålene: Hvorfor sker dette? Hvad har jeg gjort galt?  
  2. Du bliver irriteret, vred eller fordømmende. Når noget ikke går din vej, så kigger du efter fejlene hos andre og i det ydre. Dine dominerende bevidste eller ubevidste tanker går i retning af: Hvem er skyld i dette? Hvordan kan vi få fejlen fikset?
  3. Du trækker dig, bliver apatisk og/eller depressiv. Du har det med at holde på dine følelser, tanker og meninger. Langt hen af vejen er du mere mentalt robust og undgår ofte konflikt, men du har det med at sidde fast i de ubevidste eller bevidste tanker: Det var bedre før i tiden! Bare dette ikke var sket!
     

LÆS OGSÅ: Nye perspektiver på sundhed i 2017  

Når vi forstår os selv bedre, kan vi dels imødekomme vores egne reaktioner og bringe smil og selvaccept ind i processerne. Derudover tilbyder ayurveda redskaber til at balancere vores naturlige tilbøjeligheder. 

At få ro på tankerne vil være en direkte vej for os alle til også at få ro på vores følelser. Lad Maria Juhl guide dig til et stille sind i videoen herunder:    

  

Læs mere om ayurveda her og test din egen ayurveda-type på Marias hjemmeside her

Du kan læse mere om Maria Juhl, der fremover vil skrive hos Chri Chris om fysisk, mental og følelsesmæssig sundhed, her.

Foto: Sophie Gohr

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet