10 snacks som øger din forbrænding

Er der noget vi danskere kan lide, så er det at hygge og især hvis der lige er lidt snacks vi kan spise samtidigt med. Men ifølge ny forskning giver vores snacks vaner alt for mange kalorier og for lidt næring til vores kost.

LÆS OGSÅ: Fødevarer, der styrker din indsigt

De mange snacks behøver dog ikke være noget som kan ses på vægten senere hen, for hvis man gør det rigtigt, kan det holde ens energiniveau oppe og giver samtidig en mulighed for at få de næringsstoffer man har brug for fordelt på flere måltider end de tre hovedmåltider.

Hvilke snacks forbrænder kalorier?
At spise snacks med det rigtige indhold af næringsstoffer, men den rette mængde kalorier, vil give dig et forhøjet energiniveau og vil samtidig hjælpe dig med at tabe vægt.
Proteiner (og træning) øger væksten af slanke muskler, hvilket booster dit stofskifte og forøger kalorieforbrændingen. Fibre, hjælper i mellem tiden med at forbedre din fordøjelse og forhindre fedt og sukker i at sætte sig. Så selvom at der ikke bogstavligt talt er nogle fødevarer som ”forbrænder fedt” mens du spiser dem, vil gode valg af råvarer optimere din krops forbrænding. Eksperter anbefaler at man spiser snacks på under 200 kalorier, som indeholder 10 gram protein og op omkring 5 gram fibre. Vi har her fundet 20 snacks som sætter forbrændingen i vejret og samtidig giver dig sunde næringsstoffer.

1. Et æble med skummemælk

Næsten alt form for frugt vil fungere som en god snack, men det er som regel en god idé at spise det sammen med lidt protein for at gøre det mere tilfredsstillende. I modsætning til kulhydrater som bliver brugt forholdsvist hurtigt, vil protein hjælpe dig med at stabilisere dit energiniveau og din mæthedsfornemmelse i et par timer.
Hvis du spiser et stort æble sammen med et glas skummemælk, vil du få 10 gram protein og 5 gram fibre for under 200 kalorier.

2. Avokado fyldt med hytteost

En anden frugt og mælkeprodukt kombination.
Denne kombination er til når du har lyst til noget fyldigt, cremet og lidt mere krydret. Fjern stenen fra en halv avokado og fyld den med 55-60 gram 1 % hytteost.
Her får du for 200 kalorier, 9 gram protein og 7 gram fibre.

3. Dåse tun og fuldkornskiks

Hvis du ikke har lyst til at bruge mælkeprodukter i alle dine snacks, er en dåse tun i vand være et godt alternativ til at få gode proteiner samt sunde omega-3 stoffer. For omkring 200 kalorier kan du nyde 85 gram tun og 6 fuldkornskiks, hvilket giver dig 3 gram fibre og 20 gram protein.

4. Rejemad

Du tænker måske ikke på skaldyr som et hurtig måltid, men du kan lave den her lækre snacks rigtig hurtigt, hvis du har pillede rejer i huset. Med græsk yoghurt og avokado får du rigtig meget protein med 9 gram per servering og 4 gram fibre, for kun 129 kalorier.
Tag 1 spsk. fedtfri græsk yoghurt, ½ tsk. limesaft, ¼ jalapeño sauce, ¼ hakket avokado, 1 stk. fuldkorns knækbrød, 5 store rejer, hakket frisk persille og peber.

5. Varme pærer med ricotta og kanel

Ricotta ost er en god proteinkilde, og pære indeholder mange fibre. Sammen med lidt kanel, får du en lækker snacks til ethvert tidspunkt på dagen. Hver servering giver 8 gram protein, 5 gram fibre og 170 kalorier. For at lave denne snack skal du bruge en lille pære som er halveret, ½ dl. ricotta ost og ¼ tsk. kanel. Varm pæren i 10-12 minutter, mens du blander ricotta og kanel. Kom blandingen oven på pæren og servér.

6. Edamame

2-2,5 dl edamame bønner, eller kogte soyabønner, indeholder 17 gram protein, 8 gram fibre og 189 kalorier, hvilket gør det til en perfekt snack i sig selv! Servér bønnerne kolde eller varme, krydre dem med salt og velbekomme.

7. Pitabrød med kylling

Der er ingen grund til at du ikke kan spise en lille portion af ”rigtig” mad som en snack. Som regel er de sundeste og mest afbalancerede snacks, dem som reelt er mad fra fulde måltider, såsom et halvt pitabrød med fyld eller rester fra aftenen før. Lav en pita med 2 dl babyspinat, 100 gram kylling uden skind, 1 dl rød peber, 2 spsk. fedtfri italiensk vinaigrette og 1 fuldkorns pita, skåret over i halve. Hver halve pita indeholder 200 kalorier, 3 gram fibre og mere end 20 gram protein.

8. Asparges med hårdkogt æg

Det er ingen overraskelse at denne klassiske kombination passer godt sammen. Fiberrig asparges går godt sammen med ægs naturlige proteinindhold.
Spis 15 asparges og et hårdkogt æg for at få en let snack på 126 kalorier, med 11 gram protein og 5 gram fibre.

9. Grøn te med mynte

En kaloriefri drikkevare er ikke noget der som regel forbindes med en rigtig snack, men hvis du hele tiden kigger i køleskabet bare fordi du keder dig, er det formentlig slet ikke sult der er tale om, men derimod tørst som er problemet. Grøn te har ifølge forskning en god effekt på vægttab, takket være dets indhold af antioxidanterne EGCG som øger stofskiftet.
Eksperter siger at forskning inden for grøn te aldrig har været fyldestgørende, men uanset hvad så er det en sund og lækker måde at holde sin væskebalance oppe igennem dagen.

LÆS OGSÅ: 10 sunde og nemme metoder til et hurtigt vægttab 

10. Stærk grøn te smoothie 

Her er endnu en sund snack i form af grøn te – Her er det bare en smoothie! Tag ½ dl stærk grøn te (kold), en lille smule cayenne peber, saft fra en citron, 2 tsk. agave sirup, en lille skrællet og hakket pære, 2 spsk. fedtfri neutral yoghurt og 6-8 isterninger. Blend det hele sammen til det er glat og servér kold. Et glas giver 82 kalorier og 3 gram fibre (takket være den hemmelige ingrediens, pære!). Desuden indeholder den cayenne peber som kan hjælpe dig med at mindske din appetit samt booste dit stofskifte.  

Kilde: Health.com

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet